OK

 

شارژ باتري
نحوه صحيح شارژ کردن باتري موبايل
احتمالاً شما هم باتري تلفن هوشمند خود را به درستي شارژ نمي کنيد.

همه ي ما از عملکرد باتري تلفن هاي هوشمند ناراضي هستيم، اما بد نيست بدانيد که امکان دارد بخشي از اين عمر کوتاه باتري ها، به دليل نحوه ي استفاده ي خود ما رقم خورده باشد.

براي نمونه بسياري از کاربران گمان مي کنند که شارژ کردن تلفن هاي هوشمند در مقاطع کوتاه و متعدد براي باتري مضر است و ترجيح مي دهند دستگاه را تنها هنگامي که بخش عمده ي ظرفيت باتري خالي شده به شارژر متصل نمايند، در حالي که حقيقت کاملاً معکوس است.

شرکت باتري سازي Cadex براي اين منظور يک وبسايت به نام Battery University راه اندازي کرده و در آن توضيح مي دهد که باتري هاي ليتيوم يون مورد استفاده در تلفن هاي هوشمند مثل انسان ها در مقابل «استرس» آسيب پذير هستند و اين موضوع در دراز مدت عمر باتري را کاهش خواهد داد.

در ادامه اين مطلب با برخي عادت هاي اشتباه کاربران آشنا خواهيم شد که عمر باتري تلفن هاي هوشمند را کاهش مي دهد.

پس از پر شدن باتري، دستگاه را از شارژر جدا کنيد


بر اساس وبسايت Battery University، اگر تلفن هوشمند پس از کامل شدن شارژ به برق متصل بماند، در درازمدت براي باتري مضر خواهد بود، چرا که دستگاه در اين حالت براي باقي ماندن ظرفيت باتري روي 100 درصد، انجام شارژ هاي مقطعي و لحظه اي را آغاز مي کند.

همين موضوع است که اصطلاحاً استرس و تنش زيادي به باتري دستگاه وارد مي کند و عمر مواد شيميايي داخل باتري را کاهش خواهد داد. Battery University توضيحات علمي و فني متنوعي در اين زمينه ارائه مي کند و در نهايت جمع بندي مي کند که: «پس از پر شدن باتري، دستگاه را از شارژر جدا کنيد، همانطور که شما هم پس از چند ساعت تمرين بدنسازي، به عضله هاي خود استراحت مي دهيد و بدون ترديد انجام بدون توقف تمرينات را تاب نخواهيد آورد».



حتما لازم نيست براي رساندن شارژ به 100 درصد تلاش کنيد



به گفته Battery University احتياجي به شارژ کامل باتري هاي ليتيوم يون نيست و اين کار حتي سودمند هم نخواهد بود، چرا که شارژ کامل با ولتاژ بالا به باتري استرس وارد کرده و در دراز مدت عمر ان را کاهش خواهد داد. بر همين اساس مي توان گفت لازم نيست در تمام روز تلاش کنيد شارژ تلفن هوشمند شما کامل باشد و کافي است هر زمان فرصت شد آن را به شارژر متصل کنيد تا کمي انرژي در باتري ذخيره گردد.

هر زمان فرصت شد تلفن هوشمند خود را به شارژر متصل کنيد


همانطور که گفتيم بهتر است بازه هاي شارژ تلفن هوشمند را به مقاطع کوتاه تقسيم کنيد، تا اينکه دستگاه يکبار شارژ کامل را از ابتدا تا انتها تجربه کند. Battery University مي گويد شارژ کردن تلفن هوشمند هنگامي که 10 درصد از ظرفيت شارژ خود را از دست داده بهترين حالت به حساب مي آيد، اما از آنجايي که انجام اين کار در بسياري از مواقع امکان پذير نيست، توصيه مي شود هر زمان فرصت و پريز برق در اختيار داشتيد، باتري دستگاه را مقداري شارژ کنيد.

در پي گرفتن اين روش موجب مي شود بدون اينکه عمر باتري را کاهش دهيد، در تمام طول روز شارژ کافي در اختيار داشته باشيد. در اين صورت بهره گرفتن از قابليت هاي پر مصرف مثل GPS که کاربران به طور معمول آن را براي ذخيره انرژي خاموش مي کنند نيز امکان پذير خواهد بود.

باتري دستگاه را خنک نگه داريد

باتري تلفن هاي هوشمند تا حدي در مقابل گرما آسيب پذير است که به طور نمونه اپل توصيه مي کند هنگام شارژ آيفون، قاب هاي محافظي که امکان دارد به افزايش دما منجر شوند را خارج کنيد: «اگر هنگام متصل بودن دستگاه به شارژر، بدنه داغ شد، قاب محافظ را خارج کنيد. همچنين توصيه مي شود براي افزايش عمر باتري، آن را از قرار گرفتن در برابر نور مستقيم خورشيد محافظت کنيد.»

منبع : digiato









1395/04/28
Bookmark and Share   شماره خبر :177 تعداد بازدید :829

درج نظرات اخبار

نویسنده *
نظر *
کد ویژه
کد امنیتی
Captcha reload