OK

 

10 گرايش معقول براي طراحي سايت
10 گرايش معقول براي طراحي سايت
گرايشات طراحي سايت بايد متناسب با نيازهاي کاربر باشد. به عبارتي ديگر بايد معقول باشد. يک اصل در حوزه طراحي وجود دارد، تحت عنوان «فرم تابع عملکرد» که بر مبناي اين اصل، طراحان معمولا وسوسه مي شوند تا سايت را بر اساس ويژگي هاي نرم افزار مرورگر، طراحي نمايند. هر چند که اين امر در جاي خود، يک تلاش براي طراحي وب سايت مناسب محسوب مي شود اما فرم بايد تابعي از احساست و نيازهاي رواني کاربران باشد.



گرايشاتي که صرفا به دنبال زيبايي و چشم نواز بودن هستند را کنار بگذاريد. زيرا هدف ما اين است که وب سايتي طراحي کنيم تا براي کاربران سودمند باشد. امسال عصر سودمندگرايي است. در اينجا 10 مورد از مهم ترين گرايشات طراحي سايت را ذکر مي کنيم:

1.کاهش لينکهاي منو
در سال 2016 بسياري از سايت ها، طراحي وب سايت خود را با کاهش لينکهاي ناوبري اوليه تغيير دادند که اين امر به يک گرايش طراحي سايت در سال 2017 تبديل شد. منوهاي اصلي که قبلا 5 تا 7 لينک داشتند، به 3 تا 4 لينک کاهش يافتند. يکي از دلايل آن، اين است که زيادبودن تعداد لينکهاي منو، موجب دشوار سازي فرايند انتخاب مي شود. در صورتي که اگر تعداد لينکها کمتر باشد، کاربر به راحتي مي تواند لينک مورد نظر خود را انتخاب نمايد و به چيزي که در جستجوي آن بوده، دست يابد.

2. خداحافظي با منوهاي همبرگري (Hamburger Menu)
منوهاي همبرگري به شکل (☰) هستند. با منوهاي همبرگري خداحافظي کنيد. زيرا اين منوها از نماد استفاده مي کنند در حالي که کاربران اغلب نماد را تشخيص نمي دهند و براي آنها کاملا قابل مشاهده نيست. مهمتر از همه، منوهاي همبرگري، داراي مفهوم عميق و گسترده اي هستند که خارج از ديد و ذهن کاربران است و هيچ راهنمايي به آنها ارائه نمي دهد که در نهايت موجب خروج آن ها از سايت مي شود.

3. افکت Duotones
يک جستجوي تصويري گوگل براي نمونه هاي Duotones انجام دهيد تا نمونه هاي زيادي را ببينيد. در زير، من يک تصوير از Capital One Labs را به شما نشان مي دهم که از اين افکت براي افزايش سطح کيفي صفحه اصلي خود استفاده ميکند. اين افکت براي ايجاد تعادل در يک وبسايت کوچک و شلوغ (پربازديد) استفاده مي شود. تصاوير را ميتوان به اين طريق در وبسايت گنجانيد، بدون اينکه چشم کاربر را از پيامهاي کليدي يا ناوبري منحرف نمايد و موجب ديده نشدن پيام ها و منوها توسط کاربر بشود.

از اين تصاوير به جاي زمينه هاي با رزولوشن بالا يا براي ايجاد سازگاري در زماني که چندين تصوير با هم نمايش داده مي شوند، استفاده مي گردد.




4. طراحي Tactile
گوگل شيوه طراحي مواد (Material Design) خود را در سال 2016 معرفي کرده است که اين شيوه به يک گرايش در ميان طراحان وب سايت در سال 2017 تبديل شده است. بطور خلاصه، طراحي مواد داراي بسياري از ويژگيهاي طراحي تخت (flat design) است از قبيل بلد بودن (bold)، گرافيکي بودن و استفاده از رنگ هاي زياد. امابا اين تفاوت که از مواد به عنوان يک شبيه سازي استفاده ميکند و شامل ويژگي هاي لمسي مانند سطوح ولبه ها (edge) و همچنين فضاي منطقي و واقعي است. هدف اين سبک طراحي، يکپارچه سازي تجربه کاربر (UX) درتمامي سيستم عاملها و دستگاه ها با ابعاد مختلف است. در واقع بر تجربه کاربر (UX) متمرکز است.

 

 5. خداحافظي با اسکرول پارالاکسparallax scrolling

اسکرول پارالاکس نوعي گرايش در طراحي سايت است که هدف آن تحت تاثير قرار دادن مخاطب است نه ارائه خدمت به وي. اين سبک از پس زمينه و پيش زمينه هايي استفاده ميکند که با سرعت هاي مختلف حرکت مي کنند، که هدف آن اضافه کردن عمق به صفحه است. بسياري از سايت ها از سبک scroll jacking استفاده مي کنند، اين ويژگي براي برخي از کاربران آزاردهنده و گيج کننده است زيرا اسکرول ماوس با حرکت صفحه مطابقت ندارد.

ايراد ديگر اسکرول پارالاکس، به غير از به اشتباه انداختن کاربران، سئوي ضعيف و زياد بودن زمان براي لود يا بارگيري صفحه است. درسال 2016، تصور بر اين بود که متحرک بودن (انيميشن) مي تواند روش خوب و استانداردي براي طراحي وب سايت باشد، اما تمرکز اين سال بر روي عملکرد بوده و نشان داده است که اسکرول پارالاکس، براي کاربر، بيش از حد مزاحم و آزاردهنده است.

6. موشن معنادار (Meaningful motion)
يکي از اصول طراحي مواد، ارائه موشن هاي معنادار است. يک مورد براي بهبود موشن يا حرکت در صفحات وب و برنامه ها وجود دارد که گوگل آنرا به خوبي بيان کرد و گفت که حرکت بايد معني دار و مناسب باشد و موجب حفظ تمرکز و توجه شود و استمرار داشته باشد. در اين سبک، بازخورد حرکت، ظريف اما واضح است و حالت گذر و انتقال (Transition) نيز کارامد و هماهنگ مي باشد.

7. خداحافظي با تصاوير استوک کم ارزش (crappy stock)
در حال حاضر، تصاوير باکيفيت بالا در دسترس همه ما قرار دارد. نکته اي که مي توان به آن اشاره کرد اين است که وب سايت شرکتهايي که کاربر محور و در حال تحول ديجيتالي هستند، نبايد از تصاوير استوک کم ارزش، بي معنا، غير مرتبط و خنثي استفاده کنند. وبسايت شرکت ها بايد جذاب باشد و ارزشهاي کسب و کار را منعکس نمايد. اين امر با استفاده از تصاوير استوک کم ارزش، امکان پذير نيست.

8. اپليکيشن هاي کمتر، PWA هاي بيشتر
با توسعه PWA ها يعني وب اپليکيشن هاي پيش رونده، در سال 2016، ميزان استفاده از سبک طراحي سايت با الهام از اپليکيشن ها (APP) افزايش يافت. PWAها(progressive web apps) ازتکنولوژي مرورگر HTML5 استفاده مي کنند و با استفاده از جاوا اسکريپت به پنهان کردن «پوسته برنامه يا اسکريپت ها» در اولين بازديد، ارائه قابليتهاي آفلاين و همچنين ارائه نوتيفيکيشن و آيکون صفحه اصلي مي پردازند.

9. فونت هاي گوگل
مجموعه فونتهاي منبع باز (open source) توسط گوگل در سال 2010 ارائه شد. درسال 2016،گوگل علاوه بر کار کردن بر روي طراحي مواد، خدمات گوگل فونت را نيز اصلاح کرد. پيش نمايش اين فونتها سريعتر و آسانتر است. قابليت پيش نمايش فونتها در يک نمونه کامل از رنگهاي پس زمينه وجود دارد. اين امر، کانفيگ يا پيکربندي فونتها را نيز آسانتر ميکند و مجموعه فونت Featured Collection نيز براي سبک طراحي مواد (Material Design) مناسب هستند. همچنين، گوگل يک فونت رايگان با نام Noto را ارائه داده است که از 800 زبان مختلف در دنيا پشتيباني مي کند و براي ايجاد يک پلتفرم مشترک و سازگار اين فونت را ارائه داده است. به طوريکه در هنگام تغيير تنظيمات زبان يا استفاده از چند اسکريپت در کنار هم، يکپارچگي و انسجام متن، حفظ خواهد شد. انتظارمي رود که طراحان، بيشتر از فونت هاي گوگل استفاده نمايند.

10. مينيماليسم (سبک طراحي مينيمال)
اين گرايش شامل چندين مورد است. مينيماليسم به معني تاکيد بر عملکرد (سرعت) و تجربه کاربري منظم (uncluttered UX) است. اين گرايش با حرکت به سمت طراحي وب سايت هاي واکنش گرا (يا ريسپانسيو) آغاز شد که هدف، ايجاد وبسايت هايي بود که درصفحه نمايش تلفن همراه، قابل مشاهده و قابل اسکرول باشند. زيرا کاربران انتظار ندارند که همه محتويات در بالاي صفحه قرار بگيرند. در اين گرايش، تايپوگرافي، کنتراست و فضا همگي داراي اهميت هستند.




1397/06/31
Bookmark and Share   شماره خبر :308 تعداد بازدید :2120

درج نظرات اخبار

نویسنده *  
نظر *  
کد ویژه
کد امنیتی
Captcha reload