OK

 

نحوۀ عملکرد وب سايت هاي موتورجستجوي هتل چگونه است؟
نحوۀ عملکرد وب سايت هاي موتورجستجوي هتل چگونه است؟
وب سايت هاي متاسرچ هتل که اين روزها در حال تبديل به پيشتازان عرصۀ رزرو اينترنتي هتل هستند بر اساس اين نياز شکل گرفته اند که با توجه به تعدد وب سايت هاي رزرو هتل، کسي که نياز به رزرو هتل داشت، بايد به چندين وب سايت مراجعه ميکرد تا بتواند هتل دلخواه خود را برحسب قيمت، هتل دلخواه، محل قرارگيري و ساير عواملي که براي انتخاب يک هتل مي توانند مدنظر قرار گيرند انتخاب کند.

وب سايت هاي متاسرچ هتل که اين روزها در حال تبديل به پيشتازان عرصۀ رزرو اينترنتي هتل هستند بر اساس اين نياز شکل گرفته اند که با توجه به تعدد وب سايت هاي رزرو هتل، کسي که نياز به رزرو هتل داشت، بايد به چندين وب سايت مراجعه ميکرد تا بتواند هتل دلخواه خود را برحسب قيمت، هتل دلخواه، محل قرارگيري و ساير عواملي که براي انتخاب يک هتل مي توانند مدنظر قرار گيرند انتخاب کند. اين امر باعث صرف وقت زياد، سرگرداني مسافران در سايت هاي رزرواسيون و در بسياري موارد عدم توانايي در مقايسۀ صحيح و کارآمد هتل دلخواه بر اساس عوامل مد نظر در رزرو هتل ميشد. با توجه به پديد آمدن تقاضاي انباشته براي وب سايت هايي که بتوانند نقش موتور جستجوي سايت هاي رزرو هتل را بازي کنند، شرکت هايي که داراي تخصص در زمينۀ فناوري اطلاعات گردشگري بودند دست به کار شده و اقدام به راه اندازي متاسرچ ها يا همان موتورهاي جستجو کردند. اين موتورهاي جستجو فقط در زمينۀ رزرو هتل فعال نبوده بلکه در زمينۀ رزرو پرواز و خودرو اجاره اي نيز شروع به فعاليت کردند. علي رغم اينکه چندين سال پس از همه گيرشدن وب سايت هاي رزرواسيون هتل، متاسرچ ها به وجود آمدند اما با توجه به نياز شديد به وجود چنين سايت هايي، به زودي استقبال گسترده اي از اين وب سايت ها به وجود آمده و کاربراني که در اينترنت به جستجوي هتل مورد نظر خويش براي مسافرت، تفريح، کسب و کار و.... بودند گم شدۀ خويش را يافته و از مراجعۀ مستقيم آنها به وب سايت هاي رزرواسيون آنلاين کاسته شد. هم اکنون و در سال ۲۰۱۴ با توجه به اينکه متاسرچ ها در حال شکل دادن به رفتار کاربران اينترنتي براي جستجوي هتل هستند، رقابت و حتي جنگ گسترده اي بين وب سايت هاي رزرو هتل از يک طرف و هتل ها از طرف ديگر راه افتاده تا بيشترين بهره را از اين بازار ببرند. عدم حضور مناسب در متاسرچ ها باعث ضررمالي براي هتل ها و سايت هاي رزرواسيون خواهد شد و هم اکنون شرکت هاي بسياري در حال ارايۀ خدمات فناوري اطلاعات و بازاريابي اينترنتي به هتل ها براي کسب حداکثر سود از بازار موتورهاي جستجوي هتل هستند. اما موتورهاي جستجوي هتل چگونه عمل مي کنند و چرا کارکردشان تا اين اندازه براي صنعت هتل داري مهم است؟

نحوۀ عملکرد وب سايت هاي يادشده بدين ترتيب است که در ابتدا موسسان چنين سايت هايي، براساس سياست هاي کاري خويش، اقدام به شروع همکاري با حداقل دو يا حداکثر تعداد نامحدود وب سايت هاي رزرواسيون هتل مي کنند. نحوۀ همکاري در وهلۀ اول معمولا از طريق سيستم هاي همکاري در فروش (affiliate marketing) مي باشد. معمولا اکثر وب سايت هاي رزرو هتل براي افزايش فروش از طريق ساير فعالان بخش هاي صنعت گردشگري مانند آژانس هاي مسافرتي آنلاين و سنتي، تور اپراتورها و .... لينک هاي همکاري درفروش را در وب سايت هاي خود تعبيه کرده و شرايط خود را براي اين امر اعلام مي کنند. آنها براي کمک به بازاريابي شرکاي تجاري خود بسياري امکانات مانند بنرهاي تبليغاتي، سايت هاي بدون لوگو(white label)، فرم هاي رزرواسيون قابل تعبيه در وب سايت هاي اصلي شرکاي تجاري و پيوندهاي متني را فراهم کرده و پس از ثبت نام در اختيار آنها قرار مي دهند که البته اين امور معمولا از طريق شرکتهاي واسطه اي که کار اصليشان استقرار سيستم هاي همکاري در فروش است انجام ميشود. حال موسس يا موسسان وب سايت موتور جستجوي هتل پس از ثبت نام در سيستم همکاري در فروش وب سايت هاي رزرواسيوني که مايلند نتايج آنها را در سايت خود نمايش دهند، اقدام به راه اندازي وب سايت خود کرده و پس از تعبيۀ فرم رزرواسيون در سايت خود، با هر جستجويي که براي هتل در وب سايتشان ميشود، اين جستجو را به وب سايت هاي رزرو هتل همکار تعميم داده و در صورت وجود هتل با مشخصات مورد نظر در آن وب سايت ها، همه را يکجا در وب سايت خود نمايش داده و بدين ترتيب کاربر مورد نظر، با توجه به معيارهايي که براي رزرو هتل در نظر دارد، اقدام به انتخاب هتل دلخواه خود نموده و با کليک بر لينک رزرو هتل مورد نظر خود، به آن وب سايت رزرواسيون که هتل يادشده را نمايه کرده است، هدايت مي شود و در صورتي که انجام رزرو نهايي شود، درصدي از پورسانت به وب سايت موتور جستجو مي رسد. اما تنها روش کسب درآمد وب سايت هاي متاسرچ اين روش نيست و در واقع اصلي ترين روش کسب درآمد آنها، کسب درآمد ناشي از کليک بر روي لينک هاي وب سايت هاي رزرواسيون و هدايت شدن به آن سايت هاست که در اين صورت صرفنظر از اينکه کاربر مربوطه اقدام به انجام رزرو نمايد يا نه، فقط به خاطر کليک بر روي لينک موردنظر، باعث ايجاد کسب درآمد براي سايت متاسرچ مي شود. به عبارت ساده تر منبع کسب درآمد وب سايت هاي موتور جستجوي هتل از دو راه مي باشد:

۱- ثبت نام در سيستم همکاري در فروش وب سايت هاي رزرواسيون هتل و اخذ پورسانت از هر رزرواسيون که از جانب بازديدکنندگان وب سايت متاسرچ انجام مي‌شود.

۲- ثبت نام در سيستم درآمدي نمايش تبليغات کليکي و کسب درآمد به ازاي هر کليکي که بر لينک وب سايت هاي رزرواسيون هتل انجام مي‌شود. البته اين روش کسب درآمد منوط به آن است که وب سايت رزرواسيون مربوطه در يکي از سيستم هاي تبليغات کليکي ثبت نام کرده باشد.

خلاصه آنکه راه اندازي يک وب سايت موتور جستجوي هتل نياز به تيمي قوي متشکل از برنامه نويسان و طراحان وب دارد و هر چه تعداد وب سايت هاي رزرواسيون پوشش داده شده توسط موتورجستجو بيشتر باشد، آن وب سايت بيشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت زيرا نرخ ها و هتل هاي نمايش داده شده توسط آن بيشتر خواهد شد و انتخاب هاي بيشتر و متنوع تري به کاربران نمايش داده خواهد شد.






1394/10/30
Bookmark and Share   شماره خبر :1 تعداد بازدید :147

درج نظرات اخبار

نویسنده *
نظر *
کد ویژه
کد امنیتی
Captcha reload