OK

 

نماد اعتماد الکترونيکي
آموزش دريافت (eNamad) نماد اعتماد الکترونيکي
اگر شما داراي يک کسب کار اينترنتي هستيد و براي کسب کار خود نياز به درگاه بانگي جهت فروش کالا و يا محصولات خود داريد و يا فروشگاه اينترنتي داريد حتما با واژه نماد اعتماد الکترونيک يا همان eNamad آشنا هستيد .

enamad ( نماد اعتماد الکترونيکي ) : يک لوگو يا برچسب ديجيتالي ميباشد که مرکز توسعه تجارت الکترونيک وزارت صنعت معدن به فروشگاها و سايت هاي که در سايت eNamad.ir عضو شده و تمامي مراحل اخذ نماد را با موفقيت سپري کرده اند اعطاء مينمايد تا مشتريان با خيال راحت به اين فروشگاه اعتماد کرده و خريد اينترنتي خود را انجام دهند. البته جديدا به دستور بانک مرکزي کليه شرکت هاي ارائه دهنده درگاه خريد اينترنتي  به سايت ها و فروشگاها موظف هستند پس از مشاهده نماد اعتماد الکترونيکي سايت يا فروشگاه متقاضي درگاه اينترنتي ارائه دهند و بدون داشتن نماد اعتماد الکترونيکي يا همان eNamad  اجازه ارائه درگاه اينترنتي ندارند .

چرا هيچ سايتي نماد اعتماد الکترونيکي ۵ ستاره ندارد و کلا چند نوع نماد اعتماد الکترونيکي ( ENAMAD ) داريم:

مرکز توسعه تجارت الکترونيک وزارت صنعت معدن لوگو نماد اعتماد الکترونيک را به صورت پيش فرض ۵ ستاره طراحي کرد ولي اين تنها يک طراحي بود که براي ستاره هاي آن به غير از دو تاي اول هيچ فکري نشده بود و هنوز هم بعد از گذشت چند سال همان اعطاء نماد نهايت با دو ستاره انجام ميپذيرد و شايد اين فکر اشتباه حس بدي را براي بعضي از مشتريان ايجاد کند و مشتريان فکر کنند اين فروشگاه از اطمينان کافي به دليل دريافت يک ستاره يا دو ستاره ندارد .

سه حالت مختلف دريافت نماد اعتماد الترونيک eNamad براي فروشگاهاي اينترنتي:

۱- نماد اعتماد الکترونيک eNamad موقت

نماد اعتماد الکترونيک eNamad موقت براي سرعت بخشيدن به فرايند گرفتن نماد بوده و طراحي سايت فروشگاهي با حداقل معيار هاي موجود مورد بررسي قرار مي گيرد.( هم اکنون بر روي سايت موجود نبوده و قابل دسترس نمي باشد.)

۲- نماد اعتماد الکترونيک eNamad دائم تک ستاره

مرکز توسعه تجارت الکترونيک  با بررسي طراحي سايت فروشگاهي و قابليت هاي فروش آنلاين سايت شما، مرکز توسعه تجارت الکترونيک اين نوع سايت ها ملزم به رعايت برخي از نکات موجود در سايت کرده و پس از اعمال تغييرات مورد نياز اين برچسب براي آن ها اعطا مي شود.

۳- نماد اعتماد الکترونيک ENAMAD دو ستاره

تمامي موارد و ملزومات براي اخذ نماد اعتماد الکترونيک (eNamad) دو ستاره دقيقا با نوع تک ستاره ي آن مشابه بوده و تنها تفاوت آن ها در نصب گواهي SSL (لايه ي سوکت هاي امن )بر روي سايت فروشگاهي مي باشد. که لزوما براي امنيت بخشيدن هرچه بيشتر به بستر انتقال اطلاعات ميان سايت و بازديدکنندگان صورت گرفته و جنبه ي حفاظتي دارد.

آيا واقعا با دريافت نماد ميتوان اعتماد مردم را نسبت به فروشگاه اينترنتي خود جلب کرد : تجربه نشان داده يک فروشگاه اينترنتي علاوه بر طراحي سايت فروشگاهي خود و دريافت نماد اعتماد الکترونيک بايد  به مردم خدمات درست و به موقع ارئه دهند و پشتيباني مشتريان به طور ۲۴ ساعته باشند .

نماد اعتماد الکترونيکي eNamad  به دو صورت شخصي و شرکتي قابل دريافت ميباشد.

آموزش دريافت نماد اعتماد الکترونيکي eNamad

اولين مرحله براي دريافت نماد اعتماد الکترونيکي eNamad پيش از تکميل چک ليست معيارهاي ارزيابي و ارسال مدارک فيزيکي به مرکز توسعه تجارت الکترونيکي، عضويت (ثبت نام) در وب سايت اين مرکز است.

مرحله اول : ثبت نام اوليه در سايت مرکز توسعه تجارت الکترونيک اي نماد  ( eNamad )

کليه اقداماتي که شما براي دريافت نماد اعتماد الکترونيکي بايد انجام دهيد به غير از دو مرحله در وب سايت www.enamad.ir انجام مي شود. نخستين کاري که براي دريافت اي نماد بايد انجام دهيد ثبت نام اوليه در پرتال اين سايت است که مراحل آن در زير آمده است :

نحوه ثبت نام اوليه در سايت اي نماد براي افراد حقيقي

  • وارد وب سايت www.eNAMAD.ir شده
  • در همان صفحه نخست روي لينک درخواست نماد اعتماد کليک کنيد تا پيغام بارگذاري گواهي نمايان شود.

  • ثبت نام به دو صورت عادي و يا با کواهينامه SSL انجام پذير ميباشد .گواهينامه SSL تضمين کننده امنيت شما در زمان ورود اطلاعات شخصي است، با توجه به عدم درج گواهينامه امنيتي الکترونيکي صادر شده توسط مرکز صدور گواهي الکترونيکي ممکن است در مرورگر خود با پيغام هشدار مربوط به گواهي SSL روبرو شويد که مي توانيد براي رفع هميشگي اين پيغام با کليک روي گزينه « دانلود برنامه اجرايي نصب زنجيره گواهي SSL » زنجيره گواهي الکترونيکي قرار داده شده در اين صفحه را دانلود کرده و نصب نماييد.براي ورود به سامانه دو گزينه وجود دارد: براي ورود امن به سامانه و تبادل امن اطلاعات بين سيستم شما و سامانه eNamad اين گزينه توصيه مي شود. اما پيش از ورود امن بايد از طريق لينک « دانلود برنامه اجرايي نصب زنجيره گواهي SSL » گواهي SSL را دانلود کرده و روي مرورگر خود نصب نماييد. پس از نصب اين گواهي دوباره وارد وب سايت eNamad شده و روي گزينه « درخواست نماد اعتماد » کليک کنيد و گزينه « ورود امن (توصيه شده) » را انتخاب کنيد. اين گزينه براي ورود معمولي به سامانه است. در اين حالت تضميني براي عدم سرقت اطلاعات شخصي وارد شده در طول فرآيند درخواست وجود ندارد.
    • ورود امن
    • ورود

enamad_2[1]

در مرحله زير بايد نوع دريافت نماد الکترونيک را يا به صورت حقيقي يا حقوقي معلوم نمايد .

enamad_ir1[1]

نکته : امکان اصلاح نوع متقاضي دريافت نماد بعد از اين مرحله وجود ندارد پس در انتخاب اين گزينه دقت کنيد

پس از انتخاب نوع شخص و کليک بر روي ادامه با پيغام زير مواجه ميشويد .

enamad_ir2[1]

  • پس از ورود به سامانه صفحه « اعتبارسنجي پست الکترونيکي » نمايش داده مي شود.
  • حال وارد پس الکترونيکي خود شده و ايميلي که از مرکز دريافت کرده ايد را باز کنيد و روي لينک تاييد اعتباري که درون آن قرار دارد کليک کنيد.
  • در صفحه نمايش داده شده گزينه « شخص حقيقي » را انتخاب کرده و روي دکمه ادامه کليک کنيد.
  • در مرحله بعد اطلاعات مربوط به فروشگاه مجازي و شخص حقيقي را درج کنيد

enamad_4[1]

    • در تکميل اين اطلاعات به نکات زير توجه کنيد :

    • نام فروشگاه بايد دقيقا مطابق با عنوان ثبت شده در وب سايت درج شود
    • از اعتبار آدرس پستي ارائه شده اطمينان داشته باشيد
    • شماره تماس وارد شده بايد معتبر و در دسترس باشد
  1. پس وارد کردن همه اطلاعات خواسته شده گزينه تاييد را انتخاب کنيد

ثبت نام اوليه شما انجام شده است حال ايميلي دريافت خواهيد کرد که نام کاربري و گذرواژه مورد نياز براي ورود به سيستم درخواست صدور نماد اعتماد الکترونيکي در آن وجود دارد.

مرحله ۲ : تکميل و ارسال درخواست نماد اعتماد الکترونيکي

اکنون شما در وب سايت اينماد ثبت نام نموده ايد و بايد با ورود به سيستم صدور اينماد براي دريافت نماد اعتبار درخواست کنيد.

ارتباط شما با مرکز توسعه تجارت الکترونيکي صرفا از طريق کارتابل شخصي تان امکان پذير است ضمن اينکه در هر مرحله از فرآيند دريافت اينماد، موارد لازم به ايميل شما فرستاده مي شود.

enamad_6[1]

پس از تکميل و ارسال اطلاعات وب سايت بر اساس معيارهاي بررسي فروشگاه هاي اينترنتي مورد ارزيابي قرار گرفته و در صورت وجود موارد عدم انطباق، توضيحات لازم به ايميل شما ارسال خواهد شد. براي رفع اين عدم انطباق ها، ميبايست وارد کارتابل شخصي خود شويد و روي گزينه « رفع عدم انطباق ها توسط متقاضي » که فعال شده است کليلک کرده و به رفع نواقص بپردازيد.

enamad_7[1]

در اين مرحله بايد اطلاعات خواسته شده در هر يک از تب هاي نمايش داده شده را تکميل کرده و در انتها گزينه ارسال را بفرستيد .

enamad_8[1]

* نام (عنوان) فروشگاه يا سايت بايد به فارسي و دقيقاً مطابق با نام مندرج در وب سايت باشد.

* منظور از نام دامنه همان آدرس اينترنتي  سايت شما است بدون www

در صورت انتخاب اشتباه کالا يا خدمات از طريق گزينه « حذف » مقابل فهرست کالا يا خدمت مربوطه اقدام به اصلاح آن نماييد. گزينه « حذف » زماني فعال مي شود که دست کم يک گروه کالا يا خدمت را به فهرست خود اضافه کرده باشيد.

  1. به صفحه اصلي سايت اينماد برويد و روي لينک « ورود به سيستم صدور نماد اعتماد الکترونيکي » که در سمت راست صفحه قرار دارد کليک نماييد.
  2. در فرم ورود ظاهر شده اطلاعات حساب کاربري شامل نام کاربري و گذرواژه اي را که در مرحله شماره ۸ ثبت نام اوليه به ايميل شما فرستاده شده است وارد کرده و با درج درست کد امنيتي نمايش داده شده روي دکمه « ورود » کليک کنيد.
  3. پس از ورود به سيستم، کارتابل شخصي خود را مشاهده خواهيد کرد.
  4. حال با توجه به اينکه تنها مرحله اول ثبت نام را انجام داده ايد تنها گزينه « تکميل و ارسال اطلاعات درخواست نماد اعتماد الکترونيکي » براي شما فعال است .
  5. گزينه « تکميل و ارسال اطلاعات درخواست نماد اعتماد الکترونيکي » را انتخاب کنيد تا پرونده شما (مطابق تصوير زير) نشان داده شود.
  6. گزينه « جزئيات » را انتخاب کنيد تا فرم ورود اطلاعات نمايان شود.
    • ابتدا در سربرگ « شخصيت حقيقي » موارد خواسته شده را وارد کرده و گزينه « ذخيره » را انتخاب نماييد تا پيغام ” اطلاعات با موفقيت ذخيره گرديد ” نمايش داده شود. روي دکمه « OK » کليک کرده و ادامه دهيد.
    • حال وارد سربرگ « وب سايت تجاري » شده و فرم نمايش داده شده را پر نموده و در پايان مانند فرم قبلي روي دکمه « ذخيره » کليک کنيد.
    • وارد سربرگ « کالا و خدمات » شويد.در اين مرحله بايد ليست کالا و خدمات خود را وارد نماييد. بنابراين مي بايست کلاس و گروه کالا يا خدمات مورد عرضه در فروشگاه اينترنتي خود را انتخاب کنيد و روي دکمه « اضافه به ليست » کليک نماييد. اين فرآيند را براي تک تک کالا ها و خدمات عرضه شده در فروشگاه تکرار کنيد.پس از پايان ورود ليست کالا و خدمات روي دکمه ذخيره کليک نماييد.
  7. پس از تکميل اطلاعات خواسته شده در همه سربرگ ها روي دکمه « تکميل و ارسال اطلاعات درخواست » کليک نماييد تا فرآيند ثبت نام شما تکميل شود.

در انتها بايد براي دريافت نماد بسيار صبور باشيد چون متاسفانه رسيدگي در اين مرکز بسيار ضعيف ميباشد  و هيچ شخصي در اين سازمان پاسخگو نمي باشد

اميدواريم از اين آموزش استفاده کافي کرده باشيد.




1395/05/10
Bookmark and Share   شماره خبر :184 تعداد بازدید :7815

درج نظرات اخبار

نویسنده *  
نظر *  
کد ویژه
کد امنیتی
Captcha reload