OK

 

آموزش طراحي سايت
مراحل طراحي يک سايت حرفه اي
در اين مقاله روند اجرايي پروژه طراحي و راه اندازي سايت از ابتدا تا انتها بصورت مرحله به مرحله بررسي مي‌شود. بسياري از افرادي که قصد راه‌اندازي سايت اينترنتي براي خود يا مجموعه‌اي که در آن کار مي‌کنند را دارند دو سوال اصلي در ذهنشان است: ۱. راه‌اندازي سايت چه مدت زمان نياز دارد؟ ۲. راه اندازي سايت چقدر هزينه دارد؟

پاسخ دادن به اين سوالات به عوامل بسيار زيادي بستگي دارد. مانند:
• نوع سايت: شخصي يا تجاري
• سيستم مديريت محتوي
• تعداد کاربران و منابع مورد نياز هاست
• نوع و تعداد محتوي و صفحات سايت

و عواملي از اين دست که همه در کنار هم، در تعيين قيمت و زمان نهايي براي راه اندازي سايت موثر هستند. در روند اجرايي پروژه سايت اينترنتي اهداف MileStoneمختلفي مشخص ميشود و براي هر هدف زماني در نظر گرفته ميشود که بعد از رسيدن به آن هدف در واقع آن مرحله به پايان ميرسد و وارد فاز بعدي پروژه مي‌شويد.
در ادامه روند اجرايي پروژه طراحي و راه اندازي سايت از ابتدا تا انتها بصورت مرحله به مرحله بررسي مي‌شود.

صفر تا صد راه اندازي سايت

1- تحقيق و برنامه ريزي (۲ تا ۱۰ هفته):

مهم ترين مرحله قبل از راه اندازي سايت و رسيدن به موفقيت در آينده تحقيق در مورد آن است . بايد سايتهاي فعلي که هم موضوع سايت شما راه اندازي شده اند را بررسي کنيد و نقاط ضعف و قوت آنها را بشناسيد.اگر سايت شما نمونه داخلي ندارد بايد سايتهاي خارجي و درصد هماهنگي آنها با مخاطبين داخلي را بررسي کنيد. امروزه در هر موضوعي که فکر کنيد هزاران سايت وجود دارد و براي موفقيت در ميان اين بازار پر رقابت بايد فعال باشيد و با برنامه ريزي درست براي رسيدن به اهداف خود تلاش کنيد . بهتر است قبل از راه اندازي سايت پاسخ سوالات زير را در ذهن خود آماده کنيد
• بايد بدانيد که هدفتان از سايتي که راه اندازي ميکنيد چيست ؟
• چه افرادي مخاطبين شما را تشکيل ميدهند ؟
• محتوي سايت چگونه و توسط چه افرادي تهيه خواهد شد ؟
• منابع مالي و درآمدهاي شما براي ادامه فعاليت چگونه تامين ميشود ؟
• چگونه ميتوانيد براي سايت بازاريابي و تبليغ کنيد؟
• کدام شبکه هاي اجتماعي براي سايت شما مناسب هستند ؟
فراموش نکنيد خلاقيت در هر کاري باعث پيشرفت و متمايز شدن شما از رقبا خواهد شد.پس نبايد از سايتهاي رقيب خود کپي برداري کنيد.

step3-icon

2- دامنه و منابع مورد نياز (۱ هفته):
بعد از برنامه ريزي و مشخص کردن اهداف براي راه اندازي سايت بايد براي سايت خود دامنهDomainانتخاب کنيد. دامنه معرف نام و برند شماست و براي انتخاب آن بايد دقت و وسواس خاصي داشته باشيد.
در کنار دامنه شما به يک سرويس ميزباني وبHostپر قدرت هم نياز دارد که جوابگوي نيازهاي شما باشد. در واقع تمامي فايلهاي سايت شما روي سرويس ميزباني وب نگه داري ميشود و کاربران با تايپ کردن دامنه شما در مرورگر ميتوانند محتويات سايت شما را مطالعه کنند.
يک سرويس ميزباني خوب بايد کيفيت بالايي داشته باشد و از سرور هاي قدرتمندي استفاده کند و همچنين پشتيباني ۲۴ ساعته داشته باشد تا هر وقت مشکلي در سايت شما بوجود آمد بتوانيد سريعا آن را رفع کنيد.

3- طراحي سايت (۴ تا ۱۲ هفته):
در اين مرحله از راه اندازي سايت نوبت به طراحي ظاهري و قالب سايت شما ميرسد که با توجه به نوع و کاربرد سايت به زمان نياز دارد. ظاهر يک سايت مانند ويترين يک فروشگاه است و بايد شيک و مشتري پسند باشد تا بتواند بازديدکنندگان را جذب سايت کند. سايتهاي شخصي معمولا زمان زيادي نياز ندارد و بين ۱ تا ۲ هفته طول ميکشد . اما سايتهاي بزرگ شرکتي و خصوصا فروشگاه هاي اينترنتي زمان بيشتري تا ۳ ماه هم نياز دارند چون برنامه نويسي و اجراي اين پروژه ها بسيار تخصصي است و امکانات خاصي بايد در آنها قرار بگيرد که در سايتهاي شخصي وجود ندارد.
زمان مورد نياز براي طراحي سايت به کاربرد سايت , نوع سيستم مديريت محتوي , تعداد صفحات سايت بستگي دارد.
نکته : حتما از طراح خود بخواهيد سايت شما را بصورت واکنش گراطراحي کند تا در هر سايز صفحه نمايش و در تمامي دستگاه هاي همراه بصورت درست نمايش داده شود.

grow-icon

4- محتوي سايت (۵ تا ۱۵ هفته):
يک بخش مهم در راه اندازي سايت , انتخاب و توليد محتوي براي سايت است. هرچه شما به زيبايي ظاهري سايت اهميت بدهيد ولي از نظر محتوي ضعيف باشيد در عمل شکست ميخوريد چون اين محتوي سايت است که باعث جذب کاربر به سمت شما ميشود و همين کاربرها به خريداران و مشتريان شما تبديل ميشوند.
با يک جست و جوي ساده در موضوعات مورد تخصص خودتان ميتوانيد صدها ايده جديد براي توليد محتوي پيدا کنيد و يک مقاله مفيد بنويسيد و فراموش نکنيد که موفقيت در اينترنت بدون زحمت بدست نخواهد آمد. پس بايد زمان بگذاريد و براي سايت خود مقاله , عکس , فيلم توليد کنيد و آنها را در شبکه هاي اجتماعي هم گسترش دهيد.
هرگز سعي نکنيد مطالب ديگران را در سايت خود کپي کنيد. اين کار هيچ منفعتي براي سايت شما نخواهد داشت.
مطالبي که منتشر ميکنيد بايد حداقل ۳۰۰ کلمه باشد و پيشنهاد موتورهاي جست و جو اين است که مقاله شما بايد بين ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه باشد تا بتواند در نتايج جست و جو رتبه خوبي کسب کند.نکاتي که بايد در نوشتن مقالات و محتوي سايت خود رعايت کنيد :
• حداقل ۳۰۰ کلمه باشد و مقالات بيش از ۲۰۰۰ کلمه به دو قسمت تقسيم شوند
• يک کلمه کليدي براي مقاله خود در نظر بگيريد و در پاراگراف اول و آخر حتما از آن استفاده کنيد و در ميان متن هم چند بار آن را تکرار کنيد
• متون طولاني را پاراگراف بندي کنيد و کلمات مهم را بصورت پر رنگ يا زيرخط دار نمايش دهيد
• کلمات کليدي خود را با تگH۱تاH۳در متن مشخص کنيد
• حتما از يک تصوير مرتبط با متن در مقاله خود استفاده کنيد و در تگaltتصوير از کلمه کليدي استفاده کنيد.موتورهاي جست و جو نميتوانند تصوير را ببينند اما از روي تگaltتشخيص ميدهند آن تصوير چه موضوعي دارد.
رعايت اين اصول باعث ميشود که کاربران ورودي بيشترين رضايت را از مطالب شما داشته باشند و نتيجه آن کاهش نرخ پرش سايتشما و بهبود رتبه شما در نتايج جست و جو است.

monetize-icon

5- تست اوليه (۲ تا ۶ هفته):
در اين مرحله از راه اندازي سايت , شما تا حد زيادي به پاين کار نزديک شده ايد و ميتوانيد ادرس سايت خود را به دوستان نزديک و اعضاي تيم خود بدهيد و از آنها بخواهيد بخشهاي مختلف سايت شما را تست کنند و مشکلات احتمالي را براي شما ارسال کنند و طبيعتا پيدا شدن تمامي ايرادات يک سايت ممکن است زمان زيادي نياز داشته باشد. در اين مدت هيچ تبليغي براي سايت خود نکنيد و سعي نکنيد عموم مردم را به سايت هدايت کنيد چون سايت شما هنوز در مرحله رفع اشکال است و بايد نقاط ضعف آن مشخص و اصلاح شود.
از دوستان خود بخواهيد هر ايرادي در سايت وجود دارد به شما گوشزد کنند و شما هم ايرادات را ليست کنيد و سريعا آنها را رفع کنيد.تا بعد از استارت اصلي سايت ديگر مشکلي از اين جهات وجود نداشته باشد.

6- رونمايي سايت (۱ روز):
در اين مرحله سايت شما طراحي شده و مطالب در آن قرار دارد و همچنين ايرادات آن رفع شده است و آماده است تا از آن بصورت عمومي رونمايي کنيد و رسما شروع به کار کنيد.
اکنون ميتواند به صورت رسمي شروع به تبليغات ايميل و بنر بکنيد و بازديدکنندگان را به سايت خود جذب کنيد و از سايت جديد خود لذت ببريد.

step1-icon

7- توسعه ( هميشگي):
مرحله توسعه در واقع آخرين مرحله از راه اندازي سايت است. در اين مرحله ميتوانيد بخشهاي جديد به سايت اضافه کنيد يا اگر ميبينيد که بعضي از بخشهاي فعلي سايت شما مخاطبي ندارد آن بخش را حذف کنيد. همچنين قالب سايت خود را با روشهاي جديد برنامه نويسي تحت وب گسترش دهيد.
• اگر محصولي براي فروش داريد براي سايت خود فروشگاه ايجاد کنيد.
• اگر سايت شما بازديدکنندگان فراواني دارد از طريق جذب تبليغ درآمد سايت خود را زياد کنيد
• اگر کاربران شما نياز به پشتيباني دارند بخش چت و پشتيباني را به سايت اضافه کنيد.
مراحلي که در اين مقاله مطالعه کرديد صفر تا صد راه اندازي سايت بود که در مورد تمامي سايت ها صادق است و فقط زمان اجراي آن ممکن است کمي تغيير کند. توجه داشته باشيد که در يک پروژه اينترنتي هم مانند دنياي واقعي اگر بخواهد به موفقيت برسيد بايد براي آن برنامه ريزي کنيد و طبق برنامه پيش برويد تابه هدف مشخص شده برسيد. در پايان اگر احساس مي‌کنيد سوالاتي داريد که در اين مقاله پاسخ آن وجود ندارد با کارشناسان آذران وب تماس بگيريد تا در کوتاه ترين زمان به شما پاسخ بدهند.




1395/04/02
Bookmark and Share   شماره خبر :167 تعداد بازدید :903

درج نظرات اخبار

نویسنده *
نظر *
کد ویژه
کد امنیتی
Captcha reload