OK

 

پروتکل SPDY
اسپيدي SPDY چيست؟
پروتکل SPDY گوگل چيست؟

اسپيدي spdy چيست؟

spdy کوتاه شدۀ کلمه speedy است و تلفظ صحيح آن به صورت اسپيدي مي باشد . spdy يک پروتکل آزمايشي شبکه با هدف افزايش سرعت وب است. پروتکل spdy با چندين ويژگي وابسته به سرعت، پروتکل HTTP را تکميل نموده است. اين پروتکل مکمل HTTP است و جايگزين آن نمي تواند باشد. ويژگي ها spdy به طور چشمگيري مي توانند زمان لود صفحات وب را کاهش دهند . علامت تجاري spdy توسط کمپاني گوگل به ثبت رسيده است. در حال حاضر spdy پروتکلي استاندارد نمي باشد اما گوگل اعلام داشته است که در تلاش به منظور استاندارد سازي آن است

 

ويژگي هاي پروتکل SPDY :

در اين پروتکل به منظور افزايش سرعت صفحات وب به صورت همزمان فشرده سازي، مالتي پلکسينگ (ارسال و دريافت تقسيم بندي شده) و اولويت بندي انجام مي شود . 1- spdy به سرويس گيرنده و سرور اجازه فشرده سازي هدرهاي درخواستي و هدرهاي پاسخ را مي دهد، که اين کار موجب کاهش بهناي باند مصرفي در زمان هايي که هدرهاي شبيه به هم به دفعات ارسال مي شوند براي درخواست هاي چندگانه مي شود.(امکان فشرده سازي بر روي هدرها در پروتکل HTTP وجود ندارد )
2- spdy اجازه مي دهد چندين درخواست تسهيم شده به طور همزمان بر روي يک اتصال منفرد، بين سرويس گيرنده و سرور به طور رفت و برگشتي ذخيره شوند و جلوگيري از منابع کم اولويت از مسدود کردن درخواست ها با بالاترين اولويت مي نمايد .
3- spdy اجازه مي دهد سرور به طور فعالانه منابع را به سرويس گيرنده Push نمايد. مکانيزم Server Push محتوي را بدون توجه به وجود کش موجود Push کرده که موجب هدر رفتن پهناي باند مي شود. راه حل اين مشکل استفاده از روش Server Hint و استفاده از کش موجود به منظور بهره برداري از پهناي باند بهينه است .

 

پشتيباني از پروتکل spdy :

مرورگر هاي Google Chrome و Chromium و مرورگر mozilla firefox از نسخه 13 به بعد از پروتکل spdy پشتيباني مي کنند . تا مارچ سال 2012 پروتکل spdy تنها بر روي برخي از سرويس هاي گوگل فعال بود. در مارچ 2012، twitter بر روي سرورهاي خود اين پروتکل را فعال نمود و وب سرور کد باز Jetty پشتيباني از spdy را در نسخه 7.6.2 خود اعلام کرد. تا اينکه در آپريل سال 2012 گوگل بسته هايي به منظور نصب بر روي وب سرور آپاچي براي پشتيباني از spdy ارائه کرد تا وب سايت هاي کوچک نيز بتوانند از اين قابليت برخوردار گردند. کمپاني ماکروسافت با توجه به آزمايشي بودن اين پروتکل و استاندارد نبودن آن از spdy بر روي IIS پشتيباني نمي نمايد .


در حال حاضر وب سايتهاي اينترنتي از پروتکل HTTP براي تبادل اطلاعات از وب سرور به مرورگر کلاينت يا کاربري استفاده مي کنند. اين پروتکل از قديمي ترين استانداردهاي وبي است که تمامي مرورگرهاي فعلي از آن پشتيباني مي کنند.

تيم تحقيقاتي گوگل که اين پروتکل را در آزمايشگاه خود بررسي کرده است، در وبلاگ رسمي خودش اعلام کرده که در اين حالت تبادل اطلاعات بين وب سرور و مرورگر کاربر، بيش از 64 درصد افزايش مي يابد. به عبارت ديگر، ميزان انتظار مرورگر در دريافت اطلاعات از وب سرور و انتقال آن به نمايشگر رايانه کاربر بيش از 64 درصد کاهش مي يابد. گوگل قبلا نيز اعلام کرده قصد دارد برنامه ها و نرم افزارهايي براي افزايش سرعت دسترسي کاربران به اينترنت ارائه دهدگوگل اعلام کرده است که قرار نيست SPDY جايگزين پروتکل HTTP شود، بلکه به عنوان مکمل و افزونه در کنار آن و در مرورگرها به کار گرفته خواهد شد.





1395/03/04
Bookmark and Share   شماره خبر :145 تعداد بازدید :625

درج نظرات اخبار

نویسنده *
نظر *
کد ویژه
کد امنیتی
Captcha reload