OK

 

Eveابزاري براي کدنويسي
Eveابزاري براي کدنويسي بدون داشتن دانش برنامه نويسي
در سال هاي اخير، تلاش هاي زيادي براي تمرکز بر روي آموزش برنامه نويسي به همه ي افراد در کشورهاي آمريکايي و اروپايي مثل ايالات متحده، انگلستان، استوني و ... انجام شده است اما Eve روش جديدي را براي رسيدن به اين هدف در پيش گرفته است.

 Eveعلاوه بر ترغيب همه به يادگيري برنامه نويسي، اين ابزار به دنبال تغيير در روش هاي معمول برنامه نويسي و پيدا کردن راه بهتري براي تعامل انسان ها با کامپيوتر است. به طور خلاصه، هدف اين ابزار، آسان تر کردن و در دسترس قرار دادن دانش برنامه نويسي براي همگان است. Chris Granger يکي از بنيان گذاران اين پروژه در پستي در وبلاگ اش درباره ي Eve مي گويد: "سال ها است که برنامه نويسي با مفهوم ايجاد برنامه ها گره خورده است اما در واقع آنچه افراد تلاش مي کنند تا انجام دهند اين است که کامپيوتر ها را وادار کنند که به جاي آنها فکر کرده و نتيجه را در اختيار انسان ها بگذارند."

سايت رسمي اين پروژه، ورژن 0 اين ابزار را نقطه ي شروعي براي اين هدف مي داند و درباره ي آن اين طور توضيح مي دهد:
"در نگاه اول Eve محيطي شبيه به اکسل دارد که با در اختيار گذاشتن امکان جا به جايي رديف ها و ستون ها مي توانيد به سادگي برنامه اي بنويسيد اما اگر عميق تر به آن نگاه کنيد، Eve يک ديتابيس قدرتمند، يک زبان منطق زماني و در نهايت يک IDE يا "محيط يکپارچه ي توسعه ي نرم افزار" انعطاف پذير است که با داشتن اين ويژگي ها اين امکان را به شما مي دهد تا هر چيزي که در نظر داريد، از يک وب سايت ساده گرفته تا يک الگوريتم پيچيده ي اپ موبايل را با استفاده از آن بسازيد."

تصور کنيد که به جاي تايپ کردن در يک ويرايشگر متن، با کشيدن و رها کردن عناصر، برنامه اي مي نويسيد و قادر هستيد تا آنچه را که مي خواهيد، دقيقاً براي يک کامپيوتر توصيف کنيد به جاي اينکه مجبور باشيد تا منظورتان را ابتدا به يک زبان واسطه ترجمه کنيد.

Granger در وبلاگش اذعان مي کند که "Version 0" مسلماً از نسخه ي منتشر شده، فاصله دارد اما پروژه در حال حاضر به اندازه ي کافي تکامل يافته است که بتواند ماموريت و هدف Eve را به انجام برساند و به توسعه دهندگان و ساير علاقمندان فارغ از اين که دانش کدنويسي دارند يا نه، اجازه مي دهد تا کار کردن با آن را تجربه کنند.

از بعضي جهات، Eve شبيه به IFTTT عمل مي کند و در مسير آن گام بر مي دارد. IFTTT که با عنوان "If This Then That" نيز شناخته مي شود، اجازه مي دهد تا کاربران از آن براي  برقراري ارتباط ميان سرويس هاي مختلف بهره ببرند يعني کاري که توسعه دهندگان انجام مي دادند. اکنون هر کسي با استفاده از رابط کاربري گرافيکي و ساده ي IFTTT مي تواند اين کار را انجام دهد، البته اين قابليت براي سرويس هايي است که IFTTT را پشتيباني مي کنند.

Eve اين امکان را به افراد مي دهد تا ويژگي ها و خدماتي که نياز دارند ايجاد کنند، همان طور که شعار اين پروژه اين است که جهاني بسازد که در آن برنامه نويسان بر روي حل مشکلات بزرگ تر تمرکز کنند. به نظر مي رسد که اين ابزار، پروژه اي از تيم پشتيبان Light Table است، محيط يکپارچه ي توسعه اي که هدفش کوتاه کردن چرخه ي بازخورد ميان انسان و ماشين ها است. اين گروه خبر از انتشار Eve دادند، ابزاري که چند قدم فراتر رفته است. ابزاري که يک پايگاه داده‌ي Relational، يک زبان برنامه نويسي جديد، يک IDE و يک ويرايشگر رابط کاربري را يکجا جمع کرده است.

Eve سال گذشته مبلغ  2.3 ميليون دلار به عنوان منابع مالي از سرمايه گذاران بزرگ دريافت کرده است که به نظر مي رسد براي توسعه ي اين پروژه مناسب باشد. اين تيم، پروسه ي طراحي Eve را اين طور تشريح مي کند:

"ما روشي آکادميک را انتخاب کرديم و کار طراحي Eve را از ابتدا آغاز کرديم. منابعي که براي انجام کار استفاده کرديم بسيار گسترده هستند و موارد مختلفي را شامل مي شوند. از طراحي زبان و بهينه سازي گرفته تا هندسه ي High-dimensional و علوم شناختي."

شروع از صفر و پيشرفت: کار با اين زبان بسيار ساده است و اپليکيشن هاي ساخته شده با استفاده از اين زبان از طريق لينکي به اشتراک گذاشته مي شوند. اما در نهايت اين ابزار به عنوان يک ابزار مبتدي باقي نخواهد ماند. کدنويسان حرفه اي نيز با اضافه کردن JavaScript مي توانند قابليت هاي Eve را گسترش دهند.

نسخه ي 0 اين ابزار شامل يک پايگاه داده، Compiler، Query runtime، ويرايشگر ديتا و ويرايشگر Query است. به عبارت ديگر ضميمه کردن يک پايگاه داده به IDE ضروري است. اين ورژن به عنوان نسخه ي ابتدايي، بيشتر براي تجربه کردن آن ساخته شده تا ايجاد پروژه هاي بزرگ اما در آينده و به مرور زمان اين رويه تغيير خواهد کرد.در آينده اي نه چندان دور نيز برنامه ريزي هايي براي طراحي API وجود خواهد داشت که پروژه هاي Eve  را با همه چيز، از توييتر تا سرويس هاي آمازون پيوند خواهد داد.

Granger مي گويد: "گرچه پتانسيل هاي اين پروژه بسيار جالب توجه است اما هنوز کارهاي زيادي براي انجام دادن وجود دارد. اين ابزار هنوز در مراحل اوليه ي رشد و توسعه قرار دارد و کمبود ها و نواقصي بيشتر از چند باگ ساده دارد اما به جايگاهي دست پيدا کرده است که مي توانيم چشم انداز پيش رويمان را از آنجا به تصوير بکشيم."


1397/04/20
Bookmark and Share   شماره خبر :253 تعداد بازدید :180

درج نظرات اخبار

نویسنده *
نظر *
کد ویژه
کد امنیتی
Captcha reload