OK

 

15 لحظه فراموش نشدني در تاريخ وب
15 لحظه فراموش نشدني در تاريخ وب
بسته به اينکه شما چطور حساب کرده باشيد، وبي که در مقابل ماست 15 تا 17 سال از سنش گذشته است. لحظات فراموش نشدني وب، ساعت يا دقايقي هستند که همگان را شگفت‏زده کرده‏اند. لحظاتي که کارگردانان موفق آنها، هنگام ديدن نتيجه کارشان (ايده‏اي نو، آغاز به کار يک سايت، فروش اولين محصول و يا ذخيره اولين اطلاعات) فرياد شادي سرداده‌اند.





بجاي ترتيب تاريخي ما اين 15 داستان را بر اساس اهميت آورده‏ايم.

1. LO!
در ساعت 10:30 عصر 29 اکتبر 1969، اولين کلمه براي روي شبکه جابجا شد.
قبل از تولد وب، اينترنت بصورت بسيار ساده‏اي وجود داشت، و قبل از اينترنت نيز آرپانت بوجود آمده بود. بالاخره در عصر 29 اکتبر، پروفسور Len Kleinrock، ارتباط يک Mainframe در يوکلا را به يکي از مراکز تحقيقاتي استنفورد از طريق يک خط اختصاصي تلفن برقرار کرد. براي تست برقراري ارتباط، Kleinrock با دانشجويانش در يوکلا قرار گذاشته بود که در ابتدا کلمه "LOG" را ارسال شود و پس از دريافت اين کلمه ماشين مقابل در جواب کلمه "IN" را ارسال کند. اين محقق حروف L و O را ارسال مي‏کند اما قبل از اينکه بتواند حرف G را هم بفرستد سيستم دچار مشکل شده و قفل مي‏کند.
تلاش بعدي با موفقيت انجام شد اما اين کلمه "LO" بود که بعنوان اولين کلمه جابجا شده بر روي شبکه در تاريخ ثبت گرديد.
 
2. URL
در 23 جون 1983، (DNS (Domain Name System متولد شد.
از Paul Mockapetris، Craig Partridge و در آخر از Jon Postel متشکريم که باعث شدند مجبور نباشيد براي ورود به سايت PC World عدد 70.42.185.10 را تايپ کنيد (اين عدد IP سايت PC World است). آنها از طريق DNS، واسطي ايجاد کردند که کاربران بجاي آدرس‏دهي عددي (12 عدد در مبناي 2) مي‏توانند نام سايت را براي ورود به آن تايپ کنند. پس از وارد کردن اين نام، مرورگر با مراجعه به سرورهاي DNS (که وظيفه آنها نگهداري نام ماشين و آدرس IP آنها است) معادل عددي آنرا پيدا کرده و به اين ترتيب از طريق مسيرياب‌ها ارتباط بين کامپيوتر کاربر و سايت مربوطه برقرار مي‏شود.
در يکي از روزهاي جون 24 سال قبل، زماني که اولين آدرس DNSي تست شد Mockapetris اين موضوع را از طريق ايميل اعلام کرد. او مي‏گويد: "هيچکس فکر نمي‏کرد اين موضوع اينقدر مهم باشد و بهمين خاطر ما حتي يک دوربين هم همراه خودمان نياورده بوديم که از آن روز که بعدها بسياري از آن ياد کردند عکس بگيريم."
پس از آن، 8 سال قبل از ايجاد(WWW (World Wide Web ماشين‌هاي ديگري به شبکه اضافه شدند. اما امروز تعداد آنها بيش 130 ميليون است.
براي کسب اطلاعات بيشتر به مقاله آشنايي با DNS مراجعه نماييد.

3. مرورگر گرافيکي
در ساعت 1 عصر 15 مارچ 1993، مرورگر گرافيکي متولد شد.
Marc Andreessen و Eric Bina هر دو از دانشجويان معمولي دانشگاه Illinois بودند. زماني که آنها اعلام کردند نسخه آزمايشي گرافيکي Mosaic تحت ويندوز براي دانلود آماده است نمي‏دانستند اين کار آنها چه تاثيري در مسير حرکت اينترنت دارد.
طراحي قابل قبول بود؛ بجاي اينکه تصاوير در پنجره‏اي جدا باز شوند در ميان نوشته جا مي‏گرفتند. نسخه Mosaic مورد استقبال گرفت و نسخه‏هاي تحت سيستم‌هاي عامل ديگر نيز طراحي شد.
تقريباً يکسال پس از اين ماجرا تکامل مرورگرها آغاز شد و اينترنت که پيش از آن تنها شامل متن‌هاي ساده بود به‏سوي چندرسانه‏اي شدن پيش رفت.
 
4. Yahoo
در فوريه 1994، Jerry و David سايت ياهو را راه اندازي کردند.
در اوايل 1994، دانشجويان دکتراي دانشگاه استنفورد، Jerry Yang و David Filo ، ليستي از سايت‌هاي مورد علاقه‏شان را بر روي وب قرار دادند. اينکه در کدام روز فوريه بوده است در تاريخچه ياهو درج نشده است!
سايت Yahoo را مي‏توان آغازگر دسته‏بندي سايت‌ها در وب دانست. هنگامي که پوشش کامل اينترنت ناممکن بود Yahoo بعنوان يک پرتال اينترنتي امکان جستجوي اينترنتي، عناوين خبري، پيام‏رسانها، پست الکترونيک، تصاوير، آگهي‏هاي استخدام و موارد بسياري ديگر را در خود جاي داد. در حالي که ديگر پورتال‌هاي مشهور آن زمان مانند Lycos و Excite يا در حال نزول بودند و يا توسط ماهي‏هاي بزرگتر در حال شکار شدن بودند، اين سايت همچنان به صعود خود ادامه مي‏داد. هر چند که Yahoo در رقابت با Google چندان خوش‏شانس نبود اما تاريخ وب شاهد موفقيت‌هاي بسياري است که در آنها نام Yahoo مي‏درخشد.
 
5. ظهور WWW
در 25 دسامبر 1995، وب وارد دنياي آنلاين شد.
مهمترين لحظه‏اي که بمحض بوجود آمدن وب در تاريخ آن ثبت شد. در 1990، Tim Berners Lee و Robert Cailliau در مرکز تحقيقاتي CERN در ژنو، ارتباط اينترنت را با اولين وب‏سرور برقرار کردند.
در اواخر سال 1992 تعداد وب‏سرورها 50 عدد بود که اين تعداد در دو سال بعدش به 2500 عدد رسيد و اين روند رشد ادامه يافت.
وب ديگر هيچ جنبه‏اي از زندگي ما را دست نخورده باقي نگذاشته است. اين همان واقعيتي است که باعث مي‏شود شما اين مقاله را از روي صفحه مانيتور بخوانيد نه از روي کاغذ.
 
6. eBay
در سوم سپتامبر 1995،eBay اولين حراجش را انجام داد.
مدت زيادي از زماني که تنها راه فروش اثاثيه بدردنخور منزل، قرار دادنشان در حياط براي فروش بود نگذشته است. چيزي که eBay آنرا دگرگون کرد. در حال حاضر ده‌ها هزار شرکت کوچک و متوسط تجاري eBay را اصلي‏ترين ويترين محصولات خود مي‏دانند. بر اساس آنچه که eBay مي‏گويد اولين چيزي که در eBay بفروش رسيد يک اشاره‏گر ليرزي شکسته بود که به قيمت 14.83 دلار حراج شد. اما اينک، چندين ميليارد دلار ارزش نقل و انتقالاتي است که در اين سايت انجام مي‏شود.
 
7. Amazon
16 جولاي 1995، Amazon تجاري شد.
سايتي که عنوان آن "بزرگترين انبار کتاب" است داستان‌هاي بسياري در خصوص مراحل تکاملش در خود جاي داده است. مثلاً داستان زماني که Jeff Bezos (بنيانگذار سايت Amazon) در ماشيني که همسرش، Mackenzie در حال رانندگي در مسير منهتن و سياتل بود، طرح تجاري خود را بر روي کاغذ مي‏نوشت. يا تبديل گاراژي در واشنگتن که اولين مرکز Amazon شد و در آن زنگي وجود داشت که قرار بود هر زماني که محصولي فروخته مي‏شود آن زنگ به صدا درآيد.
اين سايت انقلابي در دنياي تجارت تحت وب و خارج از آن ايجاد کرد و از سايت‌هايي بود که با شروع يک پروژه عجيب به موفقيت رسيدند.
 
8. Netscape
در ساعت 9:30 صبح 19 آگوست 1995، Netscape وارد بورس شد.
در آن زمان کسي نمي‏دانست اين شرکت‌ها چگونه اينگونه سرمايه‏دار مي‏شوند. و البته بسياري از سايت‌ها هم نتوانستند که نمونه آن نابودي بسياري از سايت‌هاي دات‏کامي در سال 2000 بود. اما پس از آن مروگر Netscape متوجه رقيبي سرسخت يعني همان Internet Explorer مايکروسافت شد و جنگ مرورگرها آغاز شد.
 
9. Google
در 7 سپتامبر 1998، Google شروع بکار کرد.
در سال 1995، در در ژانويه 1996، Sergey Brin و Larry Page وارد يک پروژه دانشجويي مشترک شدند. هدف اين پروژه بهبود عملکرد موتورهاي جستجوگر بود.
در اوايل 1998 آنها يک ديتابيس اينترنتي در خوابگاه Larry، با هدف جمع‏آوري اطلاعات در خصوص لينک‌هاي بازگشت به راه انداختند. يکي از اولين کساني که پيشنهاداتي در خصوص اين پروژه به آنها داد David Filo، يک از مؤسسان Yahoo بود (اين سايت، يکي از موتورهاي جستجوگر آن زمان بود.) که شايد هنوز هم افسوس اين حماقتش را بخورد!
در سپتامبر 1998، شرکت گوگل ثبت شد و در دره سيليکون پا به دنياي تجارت گذاشت.
 
10. Drudge Report
در 17 ژانويه 1998، "Matt Drudge" افتضاح اخلاقي در مورد کاخ سفيد و کلينتون موسوم به Monica Lewinsky را منتشر کرد.
اين موضوع از آن جهت اهميت دارد که اولين خبر داغي است که قبل از نشريات چاپي و رسانه‏هاي تصويري، بر روي وب منتشر شده است؛ و البته آخرين بار هم نبود.
اتفاقاتي نظير اين باعث شد رسانه‏ها خصوصاً رسانه‏هاي ضعيفتر به اين موضوع پي‏ببرند که با استفاده از روش‌هاي سنتي نمي‏توانند با سرعت انتشار اين ابزار جديد يعني وب رقابت کنند. برخي از آنها تصميم گرفتند که عنوان‏هاي خبري خود را قبل از چاپ بر روي اينترنت قرار دهند. حتي بعضي از آنها نسخه چاپي خود را کنار گذاشتند تا انحصاراً فقط بر روي اينترنت رسانه‏اي با نام آنها وجود داشته باشد.
 
11. Wikipedia
15 ژانويه 2001، Wikipedia اولين پستش را ارسال کرد.
همه مي‏توانند کارشناس باشند. اين موضوع کاملاً در Wikipedia ثابت شده است. دايره‏المعارفي آنلاين، که هر کس بي‏توجه به تخصصش مي‏تواند مطلبي به آن اضافه و يا مطالبي از آن را ويرايش کند. Wikipedia در حال حاضر 2 ميليون مقاله به انگليسي و 7 ميليون در مجموع، در خود جاي داده است.
Wikipedia مجموعه‏اي بي‏پايان از بحثها، ويرايشها، بازنگري‏ها و آرشيوهاست. نتيجه آن، گسترش مطالبي مختلف و بدون سانسور است که کاربران هنگام جستجوي يک موضوع از طريق موتورهاي جستجوگر در اولين نتيجه جستجو به آنها وارد مي‏شوند.
 
12. Friendster
مارچ 2003، Friendster ارتباطات را برقرار کرد.
My Space و Facebook هر دو از بهترين سايت‌هاي شبکه اجتماعي هستند. اما نام هيچکدام از اين دو اينجا نبود اگر Friendster وجود نمي‏داشت. اين سايت آغازگر شبکه‏هاي اجتماعي تحت وب بود.
 
13. Oddpost
در 16 فوريه 2003، سرويس وب‏ميل Oddpost شروع بکار کرد.
تا سال 2003 هر کس که ايميل در Yahoo يا Hotmail داشت در کنار آن هم يک نرم‏افزار مديريت ايميل هم روي کامپيوترش نصب بود و دليل آن هم اين بود که کار کردن با خود وب‏ميل بسيار طاقت‏فرسا و زمانبر بود. ايجاد هر تغييري در inbox و يا حذف اسپم محتاج طي مراحل مختلف و کليک‌هاي متعدد بود.
Oddpost نرم‏افزاري تحت وب ايجاد کرد که کار کردن با آن مثل اين بود که آن نرم‏افزار بر روي هارد کامپيوترتان نصب شده. مدتي بعد Yahoo اين شرکت را خريداري و از تکنولوژي آن براي سرويس وب‏ميل‏هايش استفاده کرد.
Oddpost براي اولين بار از نرم‏افزارهاي واژه‏پرداز، صفحه‏گسترده و ويرايشگر تصاوير که همه آنها تحت وب بودند پرده برداشت و اينگونه برنامه‌هاي تحت وب رايج شدند.
 
14. Craigslist
در 24 اکتبر 2005، Craig Newmark ليست خود را منتشر کرد.
همانند بسياري از اتفاقات مهم تحت وب، Craigslist با يک پروژه غيرتجاري شروع شد. در مارچ 1995، Craig Newmark ليست ايميلي ايجاد مي‏کند که اعضاي آن مي‏توانستند مطالب مورد علاقه‏شان را در خصوص جزيره‏شان با ديگر اعضا به اشتراک بگذارند.
در حال حاضر 450 نسخه محلي Craigslist در 50 کشور دنيا وجود دارد و بيش از 25 ميليون نفر هر ماه از آنها بازديد مي کنند. اين سايت نسخه اينترنتي نيازمندي‏هايي است که تا پيش از آن تنها در روزنامه‏ها منتشر مي‏شد.
 
15. Blogging Katrina
در ساعت 12 عصر 28 آگوست 2005، وبلاگ "The Survival of New Orleans " شروع بکار کرد.
در حالي که طوفان‌هاي ساحلي در نيواوريلنز اين شهر را ويران مي‏کرد Michael Barnes در وبلاگش اينگونه نوشت: "ما در طبقه‏هاي دهم و يازدهم يک آسمان خراش در خيابان پودراس، در سمت راست خيابان چارلز هستيم. در اينجا ژانراتور، کنسرو غذا و آب داريم. ما کلاً 5 نفريم. من مطمئن نيستم که ارتباط ما با اينترنت متصل باقي بماند. من يک دروبين و يک اسلحه همراه خود دارم... اينجا دائماً طوفان است و سرعتش بين 175 تا 215 کيلومتر بر ساعت است. طوفان باد را از سمت خليج به سمت درياچه مي‏کشاند. شهر ممکن است هيچگاه به حالت قبل برنگردد..."
بنابراين شاهدي با يک نام کاربري فاجعه‏اي طبيعي‏اي که در آنجا مي‏گذشت را روايت مي‏کرد. براي 5 روز Barnes و ديگر همکارانش تلاش کردند تا از اين طوفان فرار کنند و در طول اين مدت گزارشات و تصاويري از پناه‏گاهشان و آنچه مي‏گذشت در وب منتشر مي‏کردند. ده‏ها هزار شهروند اينترنتي هر روز به اين وبلاگ مي‏آمدند و گزارشاتي که در CNN و New York Times هم يافت نمي‏شد را مي‏خواندند.
اين موضوع ثابت کرد که برخلاف تصور برخي، وبلاگ‌ها تنها نوشته‏هاي درهم و نظرات پراکنده افراد مختلف نيستند؛ بلکه مي‏توانند آنقدر مهم و تأثيرگذار باشند که مطالب‌شان در تاريخ ماندگار شود.
 

منبع : آيتي ايران




1397/07/02
Bookmark and Share   شماره خبر :310 تعداد بازدید :2339

درج نظرات اخبار

نویسنده *  
نظر *  
کد ویژه
کد امنیتی
Captcha reload