OK

 

مزاياي استفاده از معماري mvc
MVC چيست؟
Model Views Controllers اسم کامل مدل MVC است. تکنولوژي جديدي در ASP.net براي بهبود امر طراحي سايت مي باشد. که هر کدام از اين ها مستقل هستند و در انتها کار به هم وصل مي شوند. MVC بر روي معماري چند لايه اي جهت جداسازي قسمته ها مختلف برنامه قرار ميگيرد. اين مفهوم فقط براي برنامه نويسان ASP.net تازگي دارد چرا که قبل از آن زبان هاي جاوا، PHP و بسياري ديگر از پلت فرم ها اين ويژگي را دارا بوده اند.


هر يک از بخش هاي معماري MVC يعني Model و View و controller را به شکل زير تعريف مي کنيم.









۱. Model 

در mvc مدل ها همان کلاس هاي برنامه هستند که شبيه به ديتابيس هستند ولي مي توانند متفاوت و بيشتر باشند. همچنين Model وظيفه تاييد داده ها را برعهده دارد تا اطلاعات درست درون آنها قرار بگيرد و براي ديتابيس ارسال شود.

۲. View 

اين بخش اطلاعات را به کاربر نشان مي دهد، ويو کاري به منطق برنامه ندارد و فقط يک model دريافت مي کند و آن را به هر شکلي که نياز باشد به کاربر نشان مي دهد، اين model هم توسط کنترلر ايجاد شده است و براي view رسال شده است. نکته مهمي که در بخش View بايد مد نظر داشت اين است که اين لايه مسئول کنترل صحت داده هاي وارد شده از طريق کاربر و همچنين مسئول صحت داده هاي نشان داده شده به کاربر نيست . در واقع اين بخش با داده هاي خام کار ميکند  و مسوليت صحت داده با model است.

۳. Controller

اين بخش همانگونه که از اسم آن مشخص است، يک بخش کنترل کننده است، ساده بگويم controller بيشتر مواقع دو جور کار مي کند :

controller اطلاعات را از ديتابيس در قالب model هايي مي گيرد و بعد پردازش خود را روي آن انجام مي دهد و اطلاعات را در قالب model جديدي به view مي فرستد تا ويو هر طور خواست اين اطلاعات را به کاربر نشان دهد. مثل فرض کنيد که ما براي صفحه پروفايل يک view براي موبايل داريم و يک view براي ويندوز، حال کنترولر بنا به تشخيص که کاربر با موبايل است يا نه يک view را انتخاب مي کند تا براي کاربر ارسال شود و مي بينيد که يک اطلاعات مشخص در دو view متفاوت ظاهر مي شود و view (ظاهر) از منطق برنامه جدا است.
controller اطلاعات را از مدلي که از view براي او ارسال کرده است دريافت مي کند و پس انجام اقداماتي آن را در ديتابيس ذخيره مي کند و view ديگري را به کاربر مي فرستد تا ببيند.

مزيت هاي استفاد از معماري MVC 

اگر تا امروز نمي دانستيد که mvc چيست پس احتمالا متوجه دلايل برتري mvc نمي شويد اين امري عادي است پس به طرف شروع کار با mvc برويد و مطمئن باشيد که مزيت هاي زيادي دارد.

استفاده دوباره از کد که در مهندسي نرم افزار بسيار مهم است، به دليل جدا بودن اين سه قسمت از هم اين قابليت به خوبي در اين معماري قابل لمس است.
کسي که ui کار است مي تواند کاملا به ظاهر و ui توجه کند و به مسائل منطق يا باگ هاي برنامه کاري نداشته باشد.
کساني که کار منطق برنامه را پيدا مي کنند مي توانند فقط به کار خود توجه داشته باشند و به ظاهر صفحه ها کاري نداشته باشند.
با تقسيم يک برنامه به سه قسمت مدل، نمايشگر و کنترلگر، مديريت برنامه يا پروژه  آسانتر ميشود.
بنابر اين کار تيمي بروي يک پروژه به خوبي با mvc انجام مي شود.
پشتيباني بهتري از طراحي و توسعه آزمون محور دارد.
به دليل جدا بودن view از model به سادگي مي توان view اضافه کرد بدون اين که model تغييري کند.

معايب استفاده از mvc و کمک به mvc

اولين بار درک mvc و کار کردن با آن سخت است و بدون ام وي سي پروژه هاي کوچک سريع تر و راحتر بالا مي آيند ولي اگر پروژه نياز به کار تيمي داشته باشد و توسعه آينده آن مهم باشد ديگر استفاده نکردن از mvc غير عقلاني است و گران تمام مي شود.
هر يک از بخش هاي معماري MVC يعني Model و View و controller را به شکل زير تعريف مي کنيم.

هر يک از بخش هاي معماري MVC يعني Model و View و controller را به شکل زير تعريف مي کنيم.



1397/02/18
Bookmark and Share   شماره خبر :243 تعداد بازدید :359

درج نظرات اخبار

نویسنده *  
نظر *  
کد ویژه
کد امنیتی
Captcha reload