OK

 

مديريت بازاريابي
خصوصيات يک مدير بازاريابي موفق
تغييرات تکنولوژي نسبت به 10 سال گذشته چنان سريع و بزرگ بوده است که انتظارات، مسووليت‌ها و وظايف مديران بازاريابي به‌طور قابل‌توجهي دچار دگرگوني شده است.

بازاريابان امروز بايد آگاهي کامل از روندها و فناوري‌هاي جديد داشته باشند. آنها بايد توانايي و مهارت لازم را براي استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي، موتورهاي جست‌وجو و ابزارهاي نوين در آميخته بازاريابي(اين ابزار قبلا درهمين ستون معرفي شده است) داشته باشند.

اما مجموعه‌اي از مهارت‌ها وجود دارند که اساسي و پايه هستند و مديران بازاريابي بايد اين مهارت‌ها را به‌طور مستمر در خود بهبود و توسعه دهند. در اين نوشتار اين مهارت‌هاي مهم براي بالا بردن ضريب موفقيت به عنوان يک مدير بازاريابي معرفي مي‌شوند:

1-مديران بازاريابي بايد تفکر انتقادي داشته باشند:

در نظرسنجي که به تازگي توسط انجمن مديريت آمريکا
(AMA) انجام شده است، اکثريت مديران ارشد اجرايي پاسخ دادند به مديران بازاريابي نياز دارند که مهارت تفکر انتقادي داشته باشند و اين درحالي است که بيشتر مديران فعلي در اين مهارت مهم نياز به بهبود جدي دارند. تفکر انتقادي يا توانايي تجزيه و تحليل شرايط، جملات و سنجش اعتبار پايه و فونداسيون مهمي براي مديريت حرفه‌اي در شرايط حاضر کسب‌وکار است. تفکر انتقادي موجب پرورش و تقويت تفکر خلاق مي‌شود که اين ويژگي منجر به ايجاد توانايي حل مسائل پيچيده در يک فرد مي‌شود و اين دقيقا همان چيزي است که مديران ارشد از مديران بازاريابي آينده انتظار دارند.

-2مديران بازاريابي هميشه در نقش يک مدير پروژه هستند:

در کسب‌وکار امروزي، عنوان شغلي مدير پروژه مختص يک فرد خاص در سازمان نيست. پروژه‌ها مي‌توانند ساده يا پيچيده، کوتاه‌مدت يا بلندمدت باشند اما در بازاريابي ممکن است پروژه‌ها به‌صورت روزانه و براساس فرصت‌هاي به‌دست آمده از رسانه‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي يا تعامل با مشتريان ايجاد شوند
. مديران بازاريابي آينده نياز جدي به يادگيري و تقويت مديريت پروژه خود به‌منظور مديريت هرچه بهتر تيم کاري و تحقق اهداف تعيين شده در بازاريابي دارند.

-3 مديران بازاريابي نياز به مهارت‌هاي تحليلي دارند:

تجربه نشان مي‌دهد بازاريابان بسيار موفق توان تحليلگري بالا دارند. آنها ارزش تعداد زيادي از داده‌هاي مختلف و در دسترس را به خوبي مي‌دانند و با علاقه‌مندي فراوان رفتارهاي مصرف‌کنندگان و مشتريان را از طريق تحليل اين اطلاعات مورد ارزيابي قرار مي‌دهند. از آن مهم‌تر اينکه اثربخشي راه‌حل‌هاي بازاريابي با تغيير رفتار مصرف مشتريان قابل بررسي و تحليل است. بهترين مديران بازاريابي به خوبي مي‌دانند که با استفاده تحليل داده‌ها و اطلاعات موجود چه روش‌ها و اقداماتي براي بازاريابي اثربخش تعريف کنند.

4-مديران بازاريابي بايد توانايي جامع‌نگري داشته باشند:

مديران بازارياب آينده نسبت به بازاريابي نگاهي جامع‌نگر دارند، آنها در برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري خود سيستم‌ها را به‌طور کاملا متصل به يکديگر و متاثر از هم در نظر مي‌گيرند. مفهوم جامع‌نگري در بازاريابي شايد يکي از مهم‌ترين رويکردها در کسب‌وکار امروزي باشد. جامع‌نگري در بازاريابي از توجه دقيق و پاسخگويي به تغييرات اساسي متاثر بر بازار(مانند تغييرات جمعيت شناختي، پيوستن به بازار جهاني، ميزان رقابت‌پذيري، توسعه اينترنت، مسووليت اجتماعي شرکت‌ها و...) به دست مي‌آيد
.

5-مديران بازاريابي بايد مهارت‌هاي فني خود را به روز کنند:

قطار توسعه و پيشرفت تکنولوژي هرگز متوقف نمي‌شود و بازاريابي نيز به‌طور مستقيم در معرض تاثيرپذيري از آن است. بنابراين يکي از مهم‌ترين موضوعات براي مديران بازاريابي آن است که نسبت به تغييرات تکنولوژي آگاهي داشته باشند و هميشه به روز باشند، راه‌هاي متنوع تعامل و ارتباط با مشتري را شناسايي کنند و براي ارائه خدمات و اطلاعات به مشتريان مناسب‌ترين روش را انتخاب کنند
.

6 -مديران بازاريابي بايد توان رهبري داشته باشند:

مطالعه و بررسي مديران بسيار موفق نشان مي‌دهد که اين افراد از توان رهبري بسيار بالا در سازمان خود برخوردار هستند. براي کسب موفقيت در بازار رقابتي و پرچالش امروزي با انبوهي از مسائل پيچيده روزانه و عدم قطعيت‌هاي فراوان راهي جز تقويت و توسعه مهارت‌هاي رهبري در مديران به ويژه مديران بازاريابي نيست. مديران مي‌توانند با خودارزيابي مهارت‌هاي رهبري و پس از آن تهيه برنامه توسعه فردي نسبت به بهبود توان رهبري خود اقدام کنند
.

بايد به خاطر سپرد آينده و فردا در دنياي پرسرعت کسب‌وکار همين امروز است! بنابراين مديران بازاريابي بايد با انضباط شديد برنامه‌اي براي تقويت مهارت‌هاي اشاره شده تنظيم و اجرا کنند. اما از آنجا که معمولا مديران بازاريابي آن قدر پرمشغله هستند که ممکن است اين کار را به اولويت‌هاي بعدي واگذار کنند، بنابراين مديران ارشد و رهبران سازمان بايد توسعه اين مهارت‌ها را به عنوان يک مطالبه اصلي از آنها بخواهند.



1395/02/29
Bookmark and Share   شماره خبر :140 تعداد بازدید :2197

درج نظرات اخبار

نویسنده *  
نظر *  
کد ویژه
کد امنیتی
Captcha reload