OK

 

موفقيت
افراد موفق هرگز اين 7 عبارت را به زبان نمي آورند
مراقب باشيد که شغل و حرفه خود را با استفاده اشتباه از واژه ها به خطر نياندازيد.

هيچ فرقي نمي کند که صاحب بک کسب و کار کوچک يا يک استارتاپ رو به رشد باشيد و يا يک کارمند؛ همه دوست دارند موفق باشند، و اکثريت ما فکر مي کنيم مي دانيم چگونه بايد به موفقيت دست يابيم. اما مواردي وجود دارد که ممکن است اصلا به ذهنتان هم خطور نکند که مي توانند شانس شما براي دستيابي به موفقيت را به مقدار زيادي کاهش دهند. نکات کوچکي مانند کلمات و عباراتي که به کار مي بريد مي توانند تاثير بزرگي بر دستاوردهاي شما داشته باشند. ممکن است بدون آنکه مطلع باشيد و با بيان عباراتي که به نظر مشکل ساز نمي آيند راه خود به سوي موفقيت را ناهموار کنيد. پس مراقب باشيد که شغل و حرفه خود را با استفاده اشتباه از لغات به خطر نياندازيد.
 

.1 نمي توانم.


بيان اين عبارت درست مثل اين است که اعلام کنيد تسليم هستيد. بيان اين نکته به مافوق و يا ارباب رجوع که درخواست ايشان قابل اجرا نيست بسيار معقول است. اما اينکه چگونه اين موضوع را اظهار مي کنيد و نحوه برخوردتان با مشکل چگونه است مي تواند همه چيز را تغيير بدهد. چيزهاي بسيار کمي در زندگي و کار واقعا غيرممکن هستند و بيشتر کارفرمايان و مشتريان به افرادي نياز دارند که بتوانند به راه حل هاي جديد بيانديشند، حتي اگر اين راه حل به زمان و تلاش بيشتري نياز داشته باشد. اگر شما به کارفرما و مشتريان خود به جاي اعلام جواب منفي، چند راهکار پيشنهاد کنيد، آنها ازشما ديد ديگري پيدا مي کنند، آنها شما را به عنوان کسي که به هر قيمتي کار را به انجام خواهد رساند مي نگرند و اين امر ارزش شما را در چشمان آنها دو چندان مي کند.

 

.2روش هميشگي من اين است.


اين عبارت هم به نوعي دنباله عبارت اول است و در واقع دو نماد کاملا متفاوت از يک باور ذهني مشابه هستند. با بيان اين جمله شما اعلام مي کنيد که آمادگي خلاقيت را نداريد و تسليم مي شويد. حتما موافقيد که استراتژي آدم هاي موفق اين نيست.


اصرار بر انجام امور به طريقي که هميشه انجام شده اند، شما را از قافله رقبا جا مي اندازد. سعي در سازگاري با بازاري با ماهيت هميشه در حال تغيير و برآورده کردن نيازهاي متنوع و در حال تغيير کارفرمايان تنها راه بقا در دنيايي است که اقتصاد آن بطور مداوم با معرفي نوآوري ها دستخوش تغيير مي شود. البته منظور اين نيست که کورکورانه از روند موجود پيروي کنيد، اما از طرفي هم نمي توانيد سر خود را در برف فرو کنيد و اميدوار باشيد که همه چيز روبراه شود. مشکلات جديد هميشه و به طور قطع پيش مي آيند و توانايي شما در يافتن راه حل هاي جديد و بهتر کليد موفقيت شما خواهد بود.

 

.3 فقط يک دقيقه طول مي کشد.


يک دقيقه خيلي سريع سپري مي شود. اين عبارت يکي از خطرناک ترين عبارات "ادعاي زياد – عمل کم" است که بايد خيلي در مورد آن احتياط کنيد. وقتي مي گوييد کاري فقط "يک دقيقه" زمان مي برد، اين تفکر را القا مي کند که کار بسيار ساده اي است و به همين سادگي تلاش هاي خود را ناچيز جلوه مي دهيد. حتي اگر قادريد کاري را با سرعت انجام دهيد، لزومي ندارد آن را به زبان بياوريد. دليل اين امر که مي توانيد آن کار را به سرعت انجام دهيد اين است که در انجام آن مهارت داريد. وقتي اعلام مي کنيد که انجام کاري "فقط" يک دقيقه طول مي کشد، از ارزش مهارت قابل عرضه خود مي کاهيد. اين قانون را به خاطر داشته باشيد که اگر براي انجام کاري 61 ثانيه وقت لازم است هرگز نگوييد "فقط يک دقيقه طول مي کشد".

 

4.تقصير من نيست.


هيچکس علاقه اي ندارد با آدمي کار کند که تقصيرها را به گردن ديگران مي اندازد. ثابت شده که اين رفتار براي هيچکس پذيرفته شده نيست. به عنوان يک کارمند يا مدير يا هر عنوان ديگري، هميشه مسئوليت اشتباهات خود را به گردن بگيريد و ديگران را به کوتاهي در انجام امور متهم نکنيد. توانايي اعتراف به اشتباه، شخصيتي را به نمايش مي گذارد که آماده يادگيري و رشد است. همه به چنين شخصيتي احترام مي گذارند و ارزش آن را مي دانند. اينکه تمام مدت انگشت خود را به سمت ديگران بگيريد، فقط اين پيام را مي رساند که نمي توانيد از اشتباهات خود درس بگيريد و در نتيجه نمي توان روي شما حساب کرد.

 
 
5.اين در شرح وظايف شغلي من نيامده است.


اقتصاد، تقاضا و جامعه  هميشه در حال تغييرند. وقتي شغل فعلي خود را آغاز کرديد، از مسئوليت ها و حجم کاري آن مطلع شديد. اما با گذشت زمان، قطعا مسئوليت هاي شما تغيير کرده و بيشتر شده است. بعضي از اين تغييرات خوب بوده اند و بعضي ديگر شما را شديداً به چالش کشيده اند. وقتي مافوق شما يا يک مشتري مسئوليت ديگري هم به وظايف شما اضافه مي کند، شايد وسوسه شويد که از انجام آن شانه خالي کنيد.


با ميل به ارايه پاسخ منفي "اين موضوع در شرح وظايف شغلي من نيست" مقابله کنيد. در عوض، برنامه اي ترتيب دهيد تا در فرصتي مناسب و با آرامش در خصوص اين موضوع که اين مسئوليت جديد خارج از حيطه مسئوليت هاي توافق شده شما قرار مي گيرد صحبت کنيد. هرگز در لحظه اي که در خصوص انجام يک وظيفه جديد با شما صحبت مي شود جواب منفي ندهيد. زماني را به آماده کردن شواهد لازم براي اثبات حرف خود اختصاص دهيد. به کار بردن اين عبارت فقط تصويري از يک آدم تنبل و بي انگيزه از شما در ذهن ديگران ايجاد مي کند.
 

6.عادلانه نيست.


به دنياي واقعي خوش آمديد، جايي که عدالت وجود ندارد. مانند زندگي شخصي تان، کار و حرفه شما هم با موارد بي عدالتي مواجه مي شود. در اين خصوص شکايت نکنيد. در عوض، به دنبال راهي خاص و اجرايي براي مقابله با مشکل باشيد. ممکن است در مناقصه اي شکست بخوريد يا ارتقا شغلي مورد نظرتان را به دست نياوريد، و شايد کسي که خيلي کمتر از شما استحقاق دارد آن را به دست بياورد. البته آزاردهنده است، اما زندگي اين است و راه حل دارد. تلاش خود را بيشتر کنيد.به جاي گله و شکايت، خيلي محترمانه از علت اينکه چرا شما برگزيده نشده ايد جويا شويد، در مورد آن بيانديشيد و آنچه آموخته ايد را در اقدامات بعدي خود به کار بريد. آنقدر خوب و سنجيده برخورد کنيد که دفعه بعد نتوانند شما را دز نظر نگيرند. هرگز جا نزنيد تا بازنده نباشيد، حتي اگر دستيابي به پيروزي زمان بيشتري به طول انجامد.
 

7- کمک لازم ندارم.


در دنياي کسب وکار تنها کار کردن امکانپذير نيست. خيلي روي قابليت خود براي انجام امور به تنهايي تاکيد نکنيد. اعتماد به نفس خيلي خوب است اما کارگروهي لازمه اقتصاد امروزي است. توانايي کار با سايرين يکي از مشخصات رهبران است. از طرفي توان ايجاد شبکه و همکاري با رقبا رمز موفقيت و رشد کسب و کار شماست. به عنوان يک کارمند، اگر هميشه تنها کار کنيد و تمايلي به کار گروهي نداشته باشيد، شانس صعود بر نردبان ترقي را از دست مي دهيد.

همه دوست دارند موفق باشند، اما موفقيت راحت به دست نمي آيد. مراقب باشيد با بيان کلمات و عبارات منفي تصويري ناتوان از خود ايجاد نکنيد. قطعا انتخاب کلمات صحيح يکي از مواردي است که بايد براي موفقيت در نظر داشته باشيد، اما بدون شک يکي از مهمترين مواردي است که بايد در اين مسير در نظر داشته باشيد.






1395/02/11
Bookmark and Share   شماره خبر :125 تعداد بازدید :1195

درج نظرات اخبار

نویسنده *
نظر *
کد ویژه
کد امنیتی
Captcha reload