OK

 

موقعيت‌يابي در ساختمان با امواج واي‌فاي
محققان موسسه فناوري ماساچوست براي‌ اولين‌ بار با استفاده از امواج اينترنت بي‌سيم، امکان موقعيت‌يابي در داخل ساختمان‌هاي عمومي و منازل را فراهم کردند.

به گزارش آذران وب از ايسنا ، محققان موسسه MIT با استفاده از فناوري آشکارساز امواج واي‌فاي محيط، امکان موقعيت‌يابي فرستنده‌هاي سيگنال در محيط‌هاي بسته را با دقت چند سانتيمتر فراهم کردند.

فناوري موقعيت‌ياب داخلي سيستم Chronos نام‌گذاري شده و اساس عملکرد آن بر مبناي تقليد و آشکارسازي سيگنال‌هاي راديويي محيط است.

سيستم موقعيت‌ياب داخلي يا Chronos با استفاده از تجهيزات فرستنده و گيرنده امواج واي‌فاي در 35 کانال از 2.4 گيگاهرتز تا 5.8 گيگاهرتز قادر به محاسبه فاصله بين گيرنده و فرستنده با اختلاف حرکت امواج در محيط است.

اين سيستم قادر است تا در فاصله زماني بسيار اندک معادل دو تا سه ميکروثانيه موقعيت کانال را تعويض کرده و امکان محاسبه فاصله در گيرنده را فراهم سازد.

محققان موسسه MIT با آزمايش اين سيستم در فضاهاي داخلي مثل آپارتمان و يا ساختمان‌هاي اداري موفق شدند تا تلفن‌هاي همراه هوشمند و رايانه‌هاي شخصي را با دقت بين 10 تا 65 سانتيمتر موقعيت‌يابي و همچنين با استفاده از نرم‌افزار مربوطه امکان نمايش گرافيکي در گيرنده را فراهم کنند.

ديپاک ويشت، دانشجوي دکتراي مهندسي الکترونيک از موسسه MIT اظهار کرد: به کمک اين فناوري مي‌توان موقعيت تلفن‌هاي همراه هوشمند در ساختمان‌هاي بزرگ را شناسايي و همچنين به جهت‌يابي ربات‌هاي هوشمند در فضاي داخلي ساختمان‌ها کمک کرد.

وي در ادامه افزود: با توجه به محبوبيت فناوري اينترنت بي‌سيم، خوشبختانه زيرساخت‌هاي گسترش اين فناوري فراهم است، به‌طوري‌ که تنها با توليد نرم‌افزارهاي مربوطه مي‌توان از امواج واي‌فاي موجود در محيط به منظور موقعيت‌يابي در ساختمان‌ها نيز استفاده کرد.



1395/01/15
Bookmark and Share   شماره خبر :91 تعداد بازدید :1395

درج نظرات اخبار

نویسنده *
نظر *
کد ویژه
کد امنیتی
Captcha reload