OK

 

مقايسه مرورگر کروم و فايرفاکس
کروم بهتر است يا فايرفاکس!
آخرين باري که يک روز کامل را بدون گشت‌وگذار در وب گذرانديد کي بود؟ ما کاملا مطمئن هستيم که پاسخ شما امروز نمي‌تواند باشد! استفاده از اينترنت و وب‌گردي به يکي از معمول‌ترين و طبيعي‌ترين فعاليت‌هاي روزمره‌ي ما تبديل شده است. بنابراين هر روز حداقل با يک مرورگر اينترنت سروکار داريم. حال سوال پيش مي‌آيد که انتخاب يک مرورگر تا چه اندازه اهميت دارد؟ کروم بهتر است يا فايرفاکس؟ در اين مطلب قصد داريم با هم به بررسي سوالاتي از اين دست بپردازيم.

اگر فرد حساسي نباشيد ممکن است به اولين مرورگر اينترنت در دسترس که همان مرورگر پيش‌فرض سيستم‌عامل رايانه است بسنده کنيد. ولي اگر براي سرعت و امنيت خود هنگام حرکت روي امواج خروشان وب اهميت قائل باشيد قطعا دامنه‌ي انتخاب خود را گسترده‌تر خواهيد کرد. البته منظور ما اين نيست که مرورگر اينترنت پيش‌فرض به هيچ وجه مناسب نيست. اساسا ما در عصر طلايي مرورگرهاي وب به سر مي‌بريم و انتخاب بهترين مرورگر کار چندان آساني نيست.

مايکروسافت بعد از چند دهه انتقاد سرانجام در ويندوز ۱۰ اينترنت اکسپلورر را با مرورگر بهتري به نام «اج» (Edge) جايگزين کرد. کروم با سرعت و امنيت بالا جايگاه خود را به‌عنوان يکي از بهترين‌ها حفظ کرده. موزيلا فايرفاکس و اپرا به بهينه‌سازي امکانات و افزودن ابزارهاي جديد ادامه مي‌دهند. تمرکز سافاري روي کاهش مصرف انرژي به کاربران مک دليلي قانع‌کننده براي انتخاب مرورگر پيش‌فرضشان مي‌دهد. و حتي شاهد ورود تازه‌واردي به نام ويوالدي هستيم که با طراحي ساده‌ي خود تقريبا امکان شخصي‌سازي همه‌چيز را فراهم کرده است. انتخاب هيچ‌کدام از اين مرورگرها اشتباه نيست ولي نکات ظريف و کوچکي وجود دارد که به هرکدام از آن‌ها برتري‌هاي خاص خودش را مي‌بخشد.

طبق رويه‌ي معمول مطالب «شما بگوييد» تصميم داريم اين بار هم دو رقيب را در برابر هم قرار دهيم. نگاهي به نمودار ۵ مرورگر پراستفاده‌ در ايران نشان مي‌دهد که سه مرورگر اينترنت اکسپلورر، کروم و فايرفاکس همچنان با اختلاف در صدر جدول قرار دارند. حضور اينترنت اکسپلورر در بالاي اين نمودار خارج از انتظار ما بود. شايد دليل اين موضوع اين باشد که هنوز افراد زيادي از مرورگر پيش‌فرض ويندوز استفاده مي‌کنند. سازگار نبودن برخي از وب‌سايت‌ها و پايگاه‌هاي داده با مرورگرهاي ديگر را هم نبايد فراموش کرد. البته با توجه به جايگزين شدن اينترنت اکسپلورر با اج در ويندوز ۱۰ عملا عمر اين مرورگر رو به پايان است.

مرورگر اينترنت - کروم يا فايرفاکس - نمودار ايران

بر اساس همين نمودار حدود هشت ماه پيش محبوبيت اينترنت اکسپلورر با افت نسبتا زيادي روبرو شده و در حال حاضر کروم و فايرفاکس شانه‌به‌شانه‌ي هم در بالاي نمودار حرکت مي‌کنند. همچنين برخلاف اينترنت اکسپلورر دو مرورگر کروم و فايرفاکس علاوه بر ويندوز از لينوکس و OS X (شايد بهتر باشد ديگر بگوييم MacOS) هم پشتيباني مي‌کنند. بنابراين درمجموع به نظر مي‌رسد کروم و فايرفاکس رقباي مناسب‌تري براي هم باشند.

گوگل همواره مدعي بوده که کروم سريع‌ترين مرورگر موجود است ولي برخي از بنچمارک‌ها نشان مي‌دهند که در حال حاضر فايرفاکس در برخي بخش‌ها سريع‌تر عمل مي‌کند. کروم زماني که چند تب باز کرده باشيد حافظه‌ي بيشتري نسبت به فايرفاکس اشغال مي‌کند ولي فايرفاکس براي آزاد کردن حافظه پس از بستن تب‌ها زمان بيشتري نياز دارد. از نظر امنيت کروم به برخي قابليت‌هاي خاص مجهز شده که در مرورگرهاي ديگر يافت نمي‌شود ولي فايرفاکس موفق شده برخي از آن‌ها را شبيه‌سازي کند. فايرفاکس به دليل دسترسي بسيار بالايي که به توليدکنندگان اکستنشن‌ها مي‌دهد در ميان تمام مرورگرها غني‌ترين مجموعه‌ي اکستنشن‌ها را در اختيار دارد؛ اکستنشن‌هاي فايرفاکس بسيار قدرتمند هستند و مي‌توانند ظاهر مرورگر را آزادانه تغيير دهند. ولي در کروم اکستنشن‌ها به‌عنوان پردازش‌هاي جداگانه‌ي محدودي اجرا مي‌شوند که تنها به ليست مشخصي از قابليت‌ها دسترسي دارند. در نتيجه اکستنشن‌هاي کروم قدرت کمتري دارند و نمي‌توانند ظاهر مرورگر را چندان دست‌خوش تغيير کنند. البته حسن اين رويکرد اين است که عملکرد اکستنشن‌ها با تغيير کردن کد اصلي مرورگر دچار اختلال نخواهد شد.

علاوه بر تمام موارد گفته‌شده شايد مهم‌ترين تفاوت کروم و فايرفاکس در اين باشد که فايرفاکس يک مرورگر متن‌باز است که توسعه‌ي آن توسط بنياد موزيلا مديريت مي‌شود ولي کروم يک نرم‌افزار مالکيتي (Closed-Source) است که گوگل آن را بر پايه‌ي مرورگر متن‌باز «کروميوم» (Chromium) توسعه مي‌دهد. در نتيجه برخي از افراد در زمينه‌ي حفظ حريم شخصي نسبت به کروم مظنون هستند. براي مثال اين نظريه را مطرح مي‌کنند که ممکن است گوگل بدون اطلاع کاربران از اطلاعات آن‌ها براي هدفمندتر کردن تبليغات خود استفاده کند. درهرحال يک‌چيز مشخص است؛ گوگل بخشي از درآمد خود را از رديابي کاربران و تبليغات به دست مي‌آورد. در نتيجه کاملا طبيعي است که نسبت به فايرفاکس از ابزارهاي کمتري در زمينه‌هاي حفظ حريم خصوصي برخوردار باشد.

مرورگر اينترنت - کروم يا فايرفاکس - نمودار جهان

باوجود تمام آنچه گفته شد همان‌طور که در نمودار بالا مي‌بينيد آمارهاي جهاني نشان‌دهنده‌ي محبوبيت بيشتر کروم است و ظاهرا اين محبوبيت همچنان روند صعودي دارد. انتخاب شما چيست؟ کروم يا فايرفاکس؟ از اينجا به بعد ما تريبون را به شما مي‌دهيم تا با بيان ديدگاه‌ها، تجربه‌ها و اطلاعات فني خود دليل انتخابتان را با ديگران به اشتراک بگذاريد. همچنين اگر با نظر يکديگر موافق نبوديد مي‌توانيد با دلايل منطقي و با حفظ احترام به نقد کردن ديدگاه‌هاي هم بپردازيد تا در نهايت بتوانيم به يک جمع‌بندي بهتر برسيم.




1395/04/09
Bookmark and Share   شماره خبر :171 تعداد بازدید :1461

درج نظرات اخبار

نویسنده *
نظر *
کد ویژه
کد امنیتی
Captcha reload