OK

 

۵۷ گيگابيت بر ثانيه
رکورد سرعت انتقال داده با فيبرنوري شکست
شرکت‌هاي بزرگ در حوزه فناوري و تله‌کام در حال راه‌اندازي زيرساخت‌هاي فيبرنوري به‌منظور انتقال حجم وسيعي از داده‌ها هستند اما

اگرچه شبکه‌هاي فعلي فيبر نوري توانايي پشتيباني از انتقال داده‌ها در قالب بهره‌گيري از شبکه‌هاي نت‌فليکس يا يوتيوب را دارند، محتويات توليدشده برپايه فناوري‌هاي واقعيت مجازي يا ويدئوهايي با رزولوشن 4K مي‌توانند محدوديت‌هاي زيادي را براي اين سيستم‌ها به همراه بياورند. با اين وجود محققان همواره به دنبال يافتن راهکارهايي براي مهيا کردن شرايط در خصوص استفاده بهتر از حجم روزافزون داده‌ها هستند. در اين راستا، محققان دانشگاه IIIinois رکورد جديدي را در زمينه انتقال داده‌ها برپايه فيبر نوري ثبت کرده‌اند که تئوري پيشين با اين مضمون که فيبر نوري در حجم داده‌هاي انتقالي با محدوديت‌هايي مواجه است را نقض مي‌کند. 

محققان با استفاده از فيبر نوري موفق شده‌اند داده‌ها را با سرعت 57 گيگابيت برثانيه بدون بروز خطا (در دماي اتاق) انتقال دهند. اين گروه به سرپرستي پروفسور ميلتون فنگ، آزمايش‌هاي جديد را در راستاي پروژه پيشين انجام شده در سال 2014 که رکورد 40 گيگابيت بر ثانيه را ثبت کرده بود انجام داده است. واژه کليدي در اين آزمايش، صفت "بدون خطا" است که اين تحقيق را در مقايسه با تمامي مواردي که مدعي ثبت سرعت‌هاي بالاتر هستند، منحصر به‌فرد نشان مي‌دهد. 

پروفسور فنگ در اين خصوص مي‌گويد:

" انتقال داده‌هاي حجيم با سرعت بالا، بسيار سخت است. حجم داده‌ها بسيار زياد بوده اما در صورتي که انتقال داده‌ها با سرعت بالايي انجام نشود نمي‌توانيد از داده‌هاي جمع‌آوري شده استفاده کنيد. علاوه بر اين، نمي‌توانيد از تکنولوژي‌هاي پيش رو مانند واقعيت مجازي که از جريان‌هاي زياد داده‌ها استفاده مي‌کنند، بهره ببريد. جهت‌گيري به‌سمت استفاده از ارتباطات فيبرنوري افزايش خواهد يافت زيرا با بهره‌گيري از اين فناوري، نرخ بالاتر در سرعت انتقال‌ داده‌ها را به‌ويژه با افزايش مسافت، شاهد هستيم."

نکته‌اي که جالب به‌نظر مي‌رسد آن است که مهندسان موفق به انتقال داده‌ها با سرعت 50 گيگابيت بر ثانيه، حتي در دماي بالا تا 185 درجه فارنهايت شده‌اند. اين امر با توجه به اينکه رسيدن به سرعت‌هاي بالا در دماي زياد، بسيار دشوار است، براي سازندگان ديتاسنترها، قابل توجه بوده و از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. 

فنگ معتقد است يافته‌هاي اين آزمايش‌هاي جديد، مزايايي را هم براي ارتباطات سبک‌وزن و هوابرد در هواپيماها به همراه خواهد داشت که با توجه به وزن کم کابل‌هاي فيبر نوري و مقاومت در برابر دماي بالا مي‌تواند تاثير قابل توجهي هم روي مصرف سوخت هواپيما ايفا کند. 

شرکت‌هاي بزرگ در حوزه فناوري و تله‌کام در حال راه‌اندازي زيرساخت‌هاي فيبرنوري به‌منظور انتقال حجم وسيعي از داده‌ها هستند اما بايد ديد فيبر نوري چگونه از پس انتقال داده‌هاي حجيم در مسافت‌هاي طولاني برخواهد آمد.


منبع آي تي ايران


1395/01/09
Bookmark and Share   شماره خبر :86 تعداد بازدید :1410

درج نظرات اخبار

نویسنده *  
نظر *  
کد ویژه
کد امنیتی
Captcha reload