OK

 

امنيت سايبري
دلايل هک وب‌سايت‌هاي دولتي اعلام شد
تقريبا بعد از دوهفته از حملات سايبري اخير به وب‌سايت‌هاي عمومي سازمان‌هاي دولتي، مرکز مديريت امداد و هماهنگي عمليات رخدادهاي رايانه‌اي استفاده از سامانه‌هاي آسيب پذير مديريت محتوا را دليل اين حملات عنوان کرد.

از حدود ۲ هفته گذشته برخي وب‌سايت‌هاي عمومي و خدماتي دستگاه‌هاي اجرايي مورد حملات هک قرار گرفتند که منشا آن هنوز به‌صورت رسمي اعلام نشده است. در اين ميان برخي گزارش‌ها از عدم موفقيت‌آميز بودن اين حملات حکايت دارد و پليس فتا در اين باره اعلام کرده است که اين حملات تنها منجر به تغيير چهره اين وب‌سايت‌ها شده و سرقت اطلاعات صورت نگرفته است.

با توجه به اين حملات، مرکز مديريت امداد و هماهنگي عمليات رخدادهاي رايانه‌اي که بازوي امنيتي سازمان فناوري اطلاعات وابسته به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات محسوب مي‌شود در اطلاعيه‌اي به ۲۵۰۰ سازمان و شرکت متصل به سامانه تعاملي امن، آخرين وضعيت پيگيري اين رخداد را تشريح کرد.
مرکز ماهر اعلام کرد: «با توجه به حملات چند روز اخير به بعضي از وب سايت‌هاي عمومي که بيشتر آنها از نسخه‌هاي به‌روز نشده و آسيب‌پذير سامانه‌هاي مديريت محتوا استفاده کرده‌اند، اعمال بعضي از رويه‌هاي اوليه و پايه امنيتي مي‌توانست از حوادث رخ داده جلوگيري کند.»

عضو شوراي عالي فضاي مجازي گفت: با مسئولان فني سايت‌هايي که در دو هفته اخير هدف حملات ساده سايبري قرار گرفتند بايد برخورد شود.
به گزارش ايسنا، رسول جليلي در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما افزود: اين اقدام مي‌تواند درس عبرتي باشد براي ديگر سازمان‌ها تا مسئله امنيت فضاي سايبري‌شان را جدي‌تر بگيرند.
وي گفت: در دو هفته اخير برخي سايت‌هاي کشور هدف حملات ساده‌اي قرار گرفتند که عمق نداشت و تنها ظاهر برخي سايت‌ها دچار تغيير شد و هيچ گونه دسترسي به اطلاعاتي صورت نگرفت.
جليلي ادامه داد: اگر چه اتفاق خاصي نيفتاد اما همين ميزان موفقيت براي يک هکر داخلي يا خارجي در هک کردن سايت‌هاي سازمان‌هاي ما نقطه ضعف است.
وي با بيان اينکه هفتاد تا هشتاد درصد هزينه‌اي که در بخش‌هاي دولتي و شبه دولتي براي امنيت فضاي سايبري آنها صورت مي‌گيرد به جيب خارجي‌ها مي‌رود افزود: بايد با استفاده از متخصصان توانمند داخلي صنعت امنيت سايبري کشورمان را تقويت کنيم.

جليلي گفت: وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و شبکه زيرساخت کشور که اعتبارات قابل توجهي براي فضاي سايبري در اختيار دارند بايد بخشي از اين اعتبارات را براي تقويت صنعت امنيت سايبري سازمان ها و دستگاه‌هاي کشور هزينه کنند.
عضو شوراي عالي فضاي مجازي کشور افزود: با وجود اينکه در حوزه سايبري از متخصصان زيادي برخوردار هستيم اما در زمينه توليدات علمي رقابتي در امنيت فضاي مجازي ضعف داريم.
وي افزود: حملات دو هفته اخير به سامانه هاي سايبري کشورمان نقطه شروعي است که از طرف کوچک‌ها صورت گرفت اما بايد بدانيم که بزرگترهاي دنيا هم با ما کار دارند و براي مقابله با آنها راهي جز تقويت اقتدارگرايانه در اين حوزه نداريم.
http://www.bigsquidrc.com/wp-content/uploads/2011/09/hacked.jpg
جليلي تصريح کرد: امنيت فضاي مجازي کشور در وهله اول داده هاست که بايد آنها را از نظر محرمانگي و عدم تغيير حفظ کنيم.
وي گفت: امضاي رقمي در کشور بايد اجرايي شود و همچنين لازم است تلاش کنيم تا از کشف شدن رمزهاي‌مان مصون باشيم.
سردار جلالي رئيس سازمان پدافند غير عامل کشور هم در ارتباط

رئيس سازمان پدافند غير عامل کشور: بر اساس وظايف قانوني ما به سازمان‌هاي مختلف هشدارهاي امنيتي مي‌دهيم که اگر رعايت نکنند با متخلفان برخورد خواهد شد

تلفني با اين برنامه با اشاره به هشدارهاي اين سازمان‌ها و نهادهاي کشور قبل از حوادث حملات سايبري دو هفته اخير گفت: هم اکنون سامانه يکپارچه‌اي که به صورت برخط همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها را از احتمال حملات سايبري مطلع کند وجود ندارد، اگر چه در پي ايجاد آن هستيم و اميدواريم در کوتاه مدت اين سامانه تکميل شود.
سردار جلالي افزود: حملات دو هفته اخير حملات پيش پا افتاده‌اي بود که عمق نداشت و بيشتر به خودنمايي سايبري شبيه بود.
وي گفت: بر اساس وظايف قانوني ما به سازمان‌هاي مختلف هشدارهاي امنيتي مي‌دهيم که اگر رعايت نکنند با متخلفان برخورد خواهد شد.
رئيس سازمان پدافند غير عامل با ابراز تاسف از نگاه فرهنگي برخي مسئولان مرتبط با امنيت فضاي سايبري کشور نسبت به محصولات خارجي در مقايسه با توليدات داخل گفت: اين سازمان همواره از شرکت‌هاي دانش بنيان سايبري داخلي حمايت ميکند و ما مطمئنيم اگر در اين زمينه حمايت‌هاي لازم صورت گيرد نيازي به خريد از خارج کشور نخواهيم داشت.
مدير عامل يک شرکت دانش بنيان سايبري هم در اين برنامه گفت: بيشتر نهادهاي متولي فضاي سايبري کشور در خواب غفلتند و تنها سازمان پدافند غير عامل است که هوشيار است و هشدار مي‌دهد.

علي قديري افزود: حملات دو هفته اخير نشان داد که فضاي سايبري کشور آسيب پذير است و کتمان اين آسيب پذيري کمکي به ما نمي کند .
وي گفت: مسئولان امر نبايد در اين زمينه همچنان در خواب باشند و بايد گذشته را جبران کنند تا فضاي سايبري کشورمان ايمن شود .
قديري محدود شدن متخصصان داخلي را يکي از اشکالات موجود در تامين امنيت فضاي سايبري کشور خواند و افزود: با يک بازنگري جدي در قانون مي‌شود از توان متخصصان داخلي که نيت خيرخواهانه در ورود به سامانه هاي دولتي دارند بهره برد.
وي تصريح کرد: نيازمند يک خانه تکاني اساسي در حوزه امنيت سايبري هستيم.

معاون فناوري اطلاعات مرکز آمار ايران هم در ارتباط تلفني با اين برنامه گفت: در حمله سايبري اخير تنها وب سايت اخبار روابط عمومي اين مرکز مورد حمله قرار گرفت و صفحه اول آن هک شد.
حسين تهراني افزود: در اين حمله سطحي هيچ تعرضي به اطلاعات طبقه‌بندي شده مرکز آمار ايران صورت نگرفت.





1395/03/20
Bookmark and Share   شماره خبر :153 تعداد بازدید :1432

درج نظرات اخبار

نویسنده *
نظر *
کد ویژه
کد امنیتی
Captcha reload