OK

 

بيشترين حافظه مصرف شده براي اثبات رياضي
مسئله رياضي با اثبات ۲۰۰ ترابايتي
به‌ تازگي دانشمندان علوم رياضي توانسته‌اند تا يکي از مسائل پيچيده و بغرنج رياضي را به اثبات برسانند که براي ذخيره اثبات ياد شده به ۲۰۰ ترابايت انباره اطلاعاتي نياز بوده است.
به نقل از وب‌ سايت خبري تحليلي Gizmodo، بدون شک اثبات‌هاي رياضي براي هيچ‌کس به‌جز رياضي‌دانان جذابيت بالايي ندارد ولي علوم بسياري از مسائل رياضي پيچيده استفاده مي‌کنند که همين امر موجب مي‌شود تا تلاش فراواني جهت اثبات مسائل پيچيده رياضي توسط دانشمندان انجام پذيرد.
به‌تازگي متخصصان علوم رياضي به سراغ حل کردن يکي از تئوري‌هاي پيچيده اين علوم رفته‌اند و در کمال ناباوري مجبور به‌صرف ۲۰۰ ترابايت حافظه براي ثبت اين اثبات شده‌اند.

 

اين مسئله که در دهه ۸۰ ميلادي توسط رياضي‌داني به نام “رونالد گراهام” ارائه شده بود شامل يک معماي عددي بوده و طراح آن جايزه‌اي ۱۰۰ دلاري را براي کسي که بتواند آن را حل کند در نظر گرفته بود.

حال يک گروه سه‌نفره از محققان به سراغ حل اين معما رفته و توانستند در اثباتي ۲۰۰ ترابايتي به پاسخ “نه” براي اين معما دست پيدا کنند.

شايان‌ ذکر است که پيش‌ از اين بيشترين ميزان داده مصرف شده براي اثبات يک معادله رياضي تنها ۱۳ گيگابايت بود ولي اين تئوري جديد پس از پردازش موازي ۸۰۰ پردازنده به مدت دو روز موفق به ارتقاء اين ميزان به ۲۰۰ ترابايت شد.



1395/03/17
Bookmark and Share   شماره خبر :151 تعداد بازدید :1386

درج نظرات اخبار

نویسنده *
نظر *
کد ویژه
کد امنیتی
Captcha reload