OK

 

نسخه 6 پروتکل اينترنت (IPv6)
IPv6 چيست و جايگاه ايران در محاجرت به سمت IPv6 چگونه است؟
شايد هيچ کس تصور نمي کرد روزي تعداد کاربران اينترنت و استفاده از آن به قدري زياد شود که ۴ ميليارد آدرس براي آن‌ها کم باشد! اما تغريبا اين تعداد آدرس تمام شده و نياز است که نسخه جديد آي پي مورداستفاده قرار گيرد. دير يا زود بايد به سمت آدرس‌دهي‌هاي جديد رفت تا کمبود آدرس‌ها جبران شود.
آشنايي با IPv6

اولين و مهم ترين ويژگي آي پي ۶ ظرفيت آدرس پذيري بسيار بالاي آن است. آي پي ۴ از آدرس هاي ۳۲ بيتي استفاده مي کرد، ولي آي پي ۶ از آدرس ۱۲۸ بيتي استفاده مي کند که امکان آدرس دهي آن را به عدد نجومي ۳.۴ ضربدر ۱۰ به توان ۳۸ آدرس مي رساند که آنقدر اين ظرفيت زياد است که هرگز مشکل فضاي آدرس دهي پيش نخواهد آمد. در واقع هر نفر مي تواند تقريبا ۵ ضربدر ۱۰ به توان ۲۸ آدرس براي خودش داشته باشد! اما اين تنها مزيت و برتري آي پي ۶ نسبت به نسخه‌هاي قبلي نيست. در آي پي ۶ به غير از برتري در بحث‌هاي امنيتي، پيکربندي اتوماتيک stateless توسط DHCPv6  انجام مي شود که به دستگاه ها اجازه مي دهد آدرس آي پي خود را با يک روتر پيکربندي کنند که باعث کاهش هزينه هاي مديريت شبکه مي شود. قابليت مالتي کست در آي پي ۶ تقريبا مشابه آي پي ۴ است اما تغييرات و پيشرفت هايي با توجه به نياز پروتکل ها داشته است.

شکل و فرم آدرس دهي در آي پي ۶ به عنوان مثال به صورت 2001:db8:85a3::8a2e:370:7334 مي‌باشد که از دو قسمت تشکيل شده: يک قسمت ۶۴ بيتي (زير)شبکه و يک بخش ۶۴ بيتي ميزبان.

گسترش آي پي ۶
از سال ۲۰۰۸ تمامي سيستم هاي دولتي امريکا ملزم به پشتيباني از IPv6 شده‌اند. چند سازمان هم در آزمايش و تکميل آي پي ۶ شرکت داشته‌اند؛ از وزارت دفاع امريکا گرفته تا دانشگاه نيوهمشاير. در حال حاضر در ساختارهاي اينترنت به ويژه در خارج از امريکا فعاليت هاي مثبتي در جهت پشتيباني از آي پي ۶ انجام شده است.
بازي هاي المپيک ۲۰۰۸ رخداد مهمي در گسترش آي پي ۶ بود، چرا که براي اولين بار در يک رويداد مهم جهاني از آي پي ۶ استفاده شد و در http://ipv6.beijing2008.cn/en با آدرس آي پي 2001:252:0:1::2008:6 و 2001:252:0:1::2008:8 در دسترس قرار گرفت و تمامي سيستم هاي شبکه اي در المپيک از آي پي ۶ استفاده کردند. بسياري معتقدند که المپيک بزرگترين نمايش براي فناوري IPv6 از زمان آغاز آن بوده است.
براي گسترش آي پي ۶ البته موانعي نيز وجود دارد. پشتيباني سخت افزاري آن موجب تحميل هزينه به کاربران مي گردد، تازه ممکن است اصلا سازنده سخت افزار قصد توليد محصولي با پشتيباني IPv6 نداشته باشد. از طرفي پشتيباني نرم افزاري آن نيز گران است. همچنين کاربران تا زماني که به راستي با مشکل کمبود گنجايش آدرس آي پي روبرو نشوند، شايد واقعا نياز به آي پي ۶ را درک نکنند؛ چرا که برنامه ها در حال حاضر خوب کار مي کنند و مشکلي ندارند.
اما از طرف ديگر، بسياري از ابزارها در صورتي که فضاي کافي داشته باشند با يک به روز رساني برنامه يا فرم ويرمي توانند با آي پي ۶ کار کنند. تمامي سيستم عامل ها يا از آي پي ۶ پشتيباني مي کنند يا برنامه دارند که پشتيباني از آن را اضافه کنند.
با توجه به اين که نياز به آي پي ۶ هر روز بيشتر از ديروز احساس مي شود، حرکت به سوي آن نيز شتاب بيشتري مي گيرد. در ژانويه ۲۰۱۰، کامکست از آزمايش هاي عمومي آي پي ۶ در شبکه اش خبر داد. در اپريل ۲۰۱۰ هم XS4ALL (سومين آي اس پي بزرگ هلند) و Verizon آي پي ۶ را روي شبکه‌هايشان امتحان کردند. در ماه جون ۲۰۱۰ نيز فيس بوک در زيردامنه v6 از طريق آي پي ۶ قابل دسترس شد. همچنين در ۱۳ جولاي سال گذشته در هلند آزمايش هاي موفقيت آميزي با همکاري يک شرکت بلژيکي در پشتيباني از آي پي ۶ در زمينه مخابرات انجام شد.
حقيقت آن است که چاره اي جز حرکت به سمت آي پي ۶ وجود ندارد. دير يا زود، تمامي سيستم ها بايد از آن پشتيباني کنند. اين بار گنجايش آدرس هاي آي پي رو به پايان است و انتخابي جز IPv6 وجود ندارد!

جايگاه ايران در IPv6

برخلاف بسياري از سياه نمايي ها در رابطه به جايگاه ايران و حرکت به سمت IPv6 کشورمان ايران  بر اساس رتبه بندي که گوگل انجام داده است در حال حرکت آهسته به سمت نخسه 6 آي پي است.
لينکي که در بالا مشاهده کرديد گزارشي لحظه به لحظه از استفاده از آي پي نگارش 6 را نشان مي دهد.
در حال حاضر با 3.69% گرچه راه زيادي تا يکپارچه سازي سيستم ها داريم اما همين ميزان نشان از حرکت رو به جلو ايران در زمينه محاجرت از IPv4 به IPv6 است.
هم اکنون بخش هاي زيادي از ايالات متحده تنها تا 8 درصد از اين نوع فناوري پشتيباني مي کند.
در بهترين حالت در دنيا باز آمريکا قرار دارد که با 28 درصد در ايالت هاي جنوبي و غربي در دنيا رکورد دار است.


آذران وب




1395/04/09
Bookmark and Share   شماره خبر :170 تعداد بازدید :1602

درج نظرات اخبار

نویسنده *
نظر *
کد ویژه
کد امنیتی
Captcha reload