OK

 

هک شدن سوئفت
سوئيفت هک شد؛ سرقت ۸۱ ميليون دلار از حساب بانک مرکزي بنگلادش
سوئيفت نامي است که در ماه‌هاي اخير بسيار از آن شنيده‌ايم. اتصال يا عدم اتصال شبکه‌ي بانکي کشورمان به اين شبکه‌ي انتقال پول، مساله‌اي است که هر روز شاهد شنيدن اخباري در رابطه با آن هستيم. ساعاتي پيش خبري مبني بر هک شدن اين شبکه و سرقت ۸۱ ميليون دلار منتشر شد که حتي گروه سوئيفت نيز آن را تاييد کرد. با زوميت همراه باشيد.

سوئيفت، نامي است که در ماه‌هاي اخير پس از به نتيجه رسيدن مذاکرات بسيار از آن شنيده‌ايم. سوئيفت شبکه‌ي مالي بين‌المللي است که بانک‌ها با استفاده از آن ميليارد‌ها دلار پول را بين کشور‌هاي مختلف جابجا مي‌کنند. موسسه‌ي سوئيفت در پي انتشار اخباري مبني بر هک شدن اين شبکه، آن را تاييد کرده است. براساس اطلاعات ارائه شده، هکرها پس از ورود به اين شبکه، بيش از ۸۱ ميليون دلار را از حساب بانک مرکزي بنگلادش به سرقت برده‌‌اند.

موسسه‌ي سوئيفت با وجود اعلام هشدارهاي متعدد که نشان از حملات سايبري داشت، پس از حمله ي مورد نظر، از ۱۱,۰۰۰ موسسه‌ي مالي مشترک خود خواست تا نرم‌افزار مورد استفاده براي ارتباط با سيستم سوئيفت را بروزرساني کنند. حمله‌ و سرقت مورد نظر پس از آن مشخص شد که قانون‌گذاران بنگلادشي به سرقت بيش از ۸۱ ميليون دلار از حساب بانکي اين کشور در خزانه‌داري نيويورک متعلق به اين بانک پي بردند. سازمان سوئيفت با تاييد اين خبر، اعلام کرد که نرم‌افزار سوئيفت در بنگلادش تغيير يافته تا ردي از نقل و انتقال غيرقانوني پول در اين کشور از طريق سيستم سوئيفت باقي نماند.

حمله‌ي روز دوشنبه نشان از اين دارد که اختلال ايجاد شده يک حمله‌ي ايزوله شده و محدود به بنگلادش نيست و اخلال‌گران در پي آن هستند تا از اين سيستم که بيش از ۱۱٫۰۰۰ عضو در سطح جهان دارد، سواستفاده کنند.

سوئيفت در پي اين حمله، چنين اظهار نظر کرده است:

  • ما از تعداد حملاتي که اخيرا توسط افرادي از داخل يا هکرهايي از بيرون شبکه، انجام شده، آگاه هستيم. اين افراد با استفاده از سيستم ارسال پيام سوئيفت از طريق دفاتر، سيستم‌ها و رايانههايي که به سيستم سوئيفت متصل است، در پي سرقت هستند.

البته سوئيفت در پيام خود، اشاره‌اي به موسساتي که پيش از اين هدف حمله‌ قرار گرفته‌اند، نکرده و حتي مبلغ به سرقت رفته در حمله‌هاي پيشين را نيز فاش نکرده است. سوئيفت (Swift) که برگرفته از عبارت Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication است، يک سيستم مالي انتقال پول است که مالکيت آن در اختيار بيش از ۳۰۰۰ موسسه‌ي مالي است.

سوئيفت بلافاصله پس از انجام سرقت، در روز دوشنبه اقدام به بروزرساني نرم‌افزار خود که بانک‌ها از آن استفاده مي‌کنند، کرد. اين بروزرساني براي بي اثر کردن بدافزاري است که به گفته‌ي کارشناسان، براي نفوذ و سرقت از شبکه‌ي سوئيفت مورد استفاده قرار گرفته است.

بسياري از کارشناسان دليل انجام سرقت از سيستم مالي سوئيفت را، به دست آوردن مبالغ کلان عنوان مي‌کنند. به عقيده‌ي اين افراد، در صورت دستبرد به حساب‌هاي کاربران معمولي، مبالغ اندکي به دست مي‌آيد؛ حال آنکه مبالغ رد و بدل شده در سيستم سوئيفت بسيار بالا است و از اين‌رو هدف بسيار ايده‌آل‌تري به نظر مي‌رسد.

موسسه‌ي سوئيفت اعلام کرده که بروزرساني منتشر شده بايد  تا ۱۲ آوريل يعني ۲۳ ارديبهشت ماه توسط تمامي موسسات مالي متصل به اين سيستم، نصب شده و نرم‌افزار مورد استفاده بروزرساني شود.

منبع :theguardian
ترجمه :zoomit



1395/02/08
Bookmark and Share   شماره خبر :123 تعداد بازدید :1441

درج نظرات اخبار

نویسنده *
نظر *
کد ویژه
کد امنیتی
Captcha reload