OK

 

مريسا ماير؛ رهبري سخت کوش که باعث نجات ياهو شد.
ورود زنان ممنوع؛ اين حسي است که هر زني با ورود به دره‌ي سيليکون در خود احساس مي‌کند؛ اما «مريسا ماير» (Marissa Mayer) با قرار گرفتن در جمع ۲۰ زني که مديريت يکي از ۵۰۰ شرکت برتر دنيا را بر عهده دارند، توانست خلاف آن را ثابت کند.

مريسا ماير در ۳۰ام مي ۱۹۷۵ در ايالت ويسکانسين آمريکا به دنيا آمد. مادرش مارگاريتا، معلم هنر بود و اصالتا فنلاندي است. پدرش مايکل هم مهندسي محيط زيست خوانده و در شرکت‌هاي آبفا کار مي‌کند. آن‌ها به‌جز مريسا يک پسر کوچک‌تر هم دارند. پدربزرگ مريسا در کودکي به فلج اطفال مبتلا بوده اما اين موضوع باعث نشده از مسير موفقيت دور شود؛ او ۳۲ سال شهردار جکسون از شهرهاي ويسکانسين بوده. ظاهرا ماير در کودکي بسيار خجالتي بوده ولي با اين حال در اکثر فعاليت‌هاي خارج از برنامه‌ي مدرسه شرکت مي‌کرد؛ اسکي، پيانو، باله، شنا و در راهنمايي و دبيرستان کلاس‌هاي پيانو و باله را پي گرفت؛ اعتقاد داشت اين‌ها در او حس اعتمادبه‌نفس و انضباط را تقويت مي‌کنند. ولي به‌مرور علاقه‌اش نسبت به رياضيات و علوم بيش‌تر شد.

merissa-mayer

وقتي وارد دبيرستان شد در تيم هنري مدرسه ثبت‌نام کرد؛ البته هم‌زمان در درس‌هاي شيمي، فيزيک، حساب و زيست هم فوق‌العاده بود. بعد از اتمام متوسطه، فرماندار ويسکانسين او را به عنوان يکي از دو دانش‌آموز برتر به اردوي ملي علوم فرستاد.

ماير ابتدا قصد داشت جراح اعصاب شود براي همين در دوره‌هاي مقدماتي پزشکي دانشگاه استنفورد شرکت کرد. ولي کمي بعد به سامانه‌هاي نمادين (Symbolic system) تغيير رشته داد. اين رشته ترکيبي است از فلسفه، روان‌شناسي، زبان‌شناسي و علوم رايانه. مريسا آن‌چنان به رشته‌اش علاقه داشت و در آن موفق بود که استادانش از او به عنوان کمک مدرس استفاده مي‌کردند. کلاس‌هاي او آن‌قدر مورد استقبال دانشجويان قرار گرفت که بارها تکرار شد. ماير نهايتا در ۱۹۹۷ ليسانس‌اش را دريافت کرد. براي فوق‌ليسانس رشته‌ي علوم رايانه را انتخاب کرد. مدرکش را هم در ۱۹۹۹ گرفت. گرايش رشته‌هاي او در هردو دوره‌ي ليسانس و فوق‌ليسانس هوش مصنوعي بود. مريسا دوره‌هاي کارآموزي‌اش را در منلو پارک کاليفرنيا و آزمايشگاه تحقيقات UBS در زوريخ گذراند. توانايي‌هايش باعث شد در طول اين دوره‌ها ۱۴ پيشنهاد شغلي دريافت کند.

مريسا ماير در سال ۱۹۹۹ به گوگل رفت و در آن‌جا کارهاي بزرگي انجام داد؛ از گوگل مپس و گوگل ارث گرفته تا گوگل نيوز و جيميل.

۱۴امين پيشنهاد را موسسان گوگل، «لري پيج» (Larry Page) و «سرگي برين» (Sergey Brin)، داده بودند. مصاحبه‌ي استخدام ماير روي ميز پينگ‌پنگ شرکت گوگل انجام شد و پيج و برين از او درباره‌ي هوش مصنوعي سوال کردند. در ۱۹۹۹ گوگل هنوز غول جست‌وجوي امروزي نشده بود. در آن زمان فقط ۱۹ کارمند داشت؛ با پذيرش ماير براي هدايت تيم رابط کاربري و وب سرور، او ۲۰امين کارمند گوگل و البته اولين مهندس خانم شرکت شد.

مريسا ماير

فعاليت‌هاي ماير در گوگل شامل بسياري از مهم‌ترين و موفق‌ترين محصولات گوگل مثل مپس، گوگل ارث، استريت ويو، گوگل نيوز و جيميل مي‌شود. مريسا که از کودکي به هنر علاقه داشت و به‌واسطه‌ي مادر با ديد طراحي به محصولات نگاه مي‌کرد در شکل‌گيري شخصيت تجربه‌ي کاربري گوگل بسيار تاثيرگذار بود؛ مثلا او بود که بايد لوگوهاي مناسبتي گوگل (Doodle) را تاييد مي‌کرد.

بيوگرافي مريسا ماير

سال‌ها حضور ماير در گوگل با نگاه‌هاي مثبت نسبت به کار او و دقتش در جزييات همراه بود. اما به نظر مي‌رسيد مريساي پرشور به اين‌ها قانع نيست؛ او در مصاحبه‌اي در سال ۲۰۰۸ گفت: «من به شکل‌گيري گوگل کمک کردم. اما دوست ندارم همه‌اش در گذشته بمانم. به نظرم آن‌چه بعد از اين برايم اتفاق مي‌افتد هيجان‌انگيزتر است.»

مريسا ماير در سال ۲۰۱۲ از گوگل به ياهو رفت و مدير عامل اين شرکت شد.

آن‌چه بعدا براي او اتفاق افتاد هم براي مريسا هم براي کل دره‌ي سيليکون جالب بود؛ مريسا ماير در جولاي ۲۰۱۲ به عنوان مدير عامل شرکت ياهو انتخاب شد. شرکت ياهو در آن موقع [و هنوز] با سقوط ارزش سهام، کاهش درآمدهاي تبليغاتي مواجه بود و ضرر مي‌داد.

1

در طي ۵ سال ماير پنجمين مدير عاملي بود که هيات مديره‌ي ياهو براي ايجاد تغيير و بهبود اوضاع به کار مي‌گرفت. به اين ترتيب ماير به جمع محدود ۲۰ مدير عامل زن در ميان ۵۰۰ شرکت برتر دنيا پيوست. او به‌نوعي پاي خود را جاي مديران زني مثل «کارلي فيورينا» (Carly Fiorina) مدير عامل سابق اچ‌پي (HP) و «مگ ويتمن» (Meg Whitman) مدير عامل سابق اي‌بي (Ebay) و مدير عامل کنوني اچ‌پي گذاشت.

2

در آن زمان همه اعتقاد داشتند ماير توانايي لازم براي اصلاح اوضاع ياهو را دارد و مي‌تواند عظمت اين شرکت را احيا کند. در سپتامبر ۲۰۱۳ مجله‌ي فورچن، ماير را در صدر فهرست سالانه رهبران تجاري خود موسوم به ۴۰ Under 40 قرار داد. به‌جز اين، تصوير او در همان ماه روي جلد مجله‌ي Vogue چاپ شد.

کمي خصوصي‌تر

مريسا ماير در ۳۰ام سپتامبر ۲۰۱۲ براي اولين بار مادر شد و پسرش «مکاليستر» را به دنيا آورد. در سپتامبر ۲۰۱۵ در صفحه‌ي Tumblr خود نوشت که دوباره و اين‌بار دوقلو حامله است. «از آن‌جا که حاملگي‌ام کاملا بدون مشکل است و به خاطر هم‌زماني اين مساله با تغييرات در ياهو، تصميم دارم مثل سه سال پيش خودم را سخت مشغول کار کنم.»

5

هميشه يکي از مشکلاتي که درباره‌ي کار حرفه‌اي بانوان مطرح مي‌شود همين مسايل و زمان بارداري و بعد از آن است. اما ماير بعد از وضع حمل فقط دو هفته استراحت کرد و زود به سر کارش برگشت. البته او به ديگر کارکنان ياهو بين ۸ تا ۱۶ هفته مرخصي با حقوق مي‌دهد. «در حال حرکت به جلو هستيم؛ هم براي خانواده و هم براي مجموعه‌ي ياهو کارهاي زيادي هست که بايد انجام دهم. هردو به کار سخت و الويت‌بندي نياز دارند. با انرژي و تواني که صرف ياهو و خانواده‌ام خواهم کرد مسلما براي هردو آينده‌ي درخشاني در پيش است.»

بيوگرافي بزرگان

اما لااقل براي ياهو که اين‌طور نشد. ماير خيلي کوشيد با تغييرات در ايميل و ديگر خدمات ياهو اوضاع را تغيير دهد. البته آمارها موفقيت تصميمات‌اش را نشان مي‌دادند. ترافيک روي سرويس ايميل ياهو ۱۲۰ درصد افزايش يافت و همين‌طور ۱۵۰ درصد و ۵۵ درصد ترافيک مصرفي سرويس آب‌وهوا و اخبار اين شرکت.

مريسا ماير سخت کوشيد کشتي بزرگ ياهو را به ساحل امني برساند؛ اما اقداماتش براي نجات ياهو کافي نبود.

با اين حال هيچ‌کدام از اين‌ها براي نجات ياهوي بزرگ کافي نبود. ماير حتي سعي کرد مثل کاري که گوگل با کروم کرده با عقد قراردادي با موزيلا، از مرورگر فايرفاکس بهترين بهره را ببرد. اما هيچ‌کدام نتوانستند انقلابي در وضعيت ياهو ايجاد کنند. به همين ترتيب طي چند سال از «ايجاد انقلاب در ياهو» حرف‌ها به «فروش ياهو» تغيير کرد. حالا ياهوي تحت هدايت ماير به‌شدت دنبال بهترين خريدار مي‌گردد. از مايکروسافت و آمازون تا علي‌بابا و ورايزون همه به عنوان خريداران احتمالي ياهو نام برده مي‌شوند. کار به جايي رسيده که حتي شرکت کوچکي مثل توييتر که خودش با مشکلات مالي مواجه است هم مديران درجه‌ي دو خود را براي مذاکره درباره‌ي خريد ياهو فرستاده است.

خانم ماير

حالا در اين گير و دار خبرهايي منتشر شده که هدف همه آن‌ها زير سوال بردن ماير است. ظاهرا قراردادي که ماير با موزيلا بسته از نظر حقوقي دست موزيلا را باز مي‌گذارد؛ به اين صورت که اگر موزيلا از خريدار آتي ياهو رضايت نداشته باشد مي‌تواند از معاهده خارج شود و يک ميليارد دلار هم دريافت کند. اين را بگذاريد کنار قرارداد خود ماير با ياهو که اگر او از مديريت اين شرکت کنار گذاشته شود ۵۵ ميليون دلار بايد غرامت بگيرد. به هر صورت بايد منتظر ماند و ديد که آينده براي شرکت ياهو و مريسا ماير چگونه رقم زده مي‌شود.

       ‌

نظر شما درباره‌ي فعاليت خانم‌ها در دنياي فناوري چيست؟ علت حضور کم‌رنگ آن‌ها در اين عرصه را چه مي‌دانيد؟ فکر مي‌کنيد مشکل فردي است يا اين‌که نظام و فرهنگ حاکم در همه جاي دنيا مانع نقش‌آفريني آن‌ها مي‌شود؟

‌‌‌

شبکه‌هاي اجتماعي مريسا ماير:

توييتر

فيسبوک

گوگل پلاس






1395/04/24
Bookmark and Share   شماره خبر :175 تعداد بازدید :1519

درج نظرات اخبار

نویسنده *
نظر *
کد ویژه
کد امنیتی
Captcha reload